Skip to main content
Skip to main navigation menu
Skip to site footer
Revistas Científicas Complutenses
Ediciones Complutense
Estudios sobre el Mensaje Periodístico
Register
Login
Current issue
All issues
Monographs
Transformación y manipulación de la opinión pública en la sociedad digital
Indexing
Announcements
Statistics
General Statistics
Editorial Statistics
Most popular articles
Editorial policy
About
About the Journal
Editorial Team
Reviewers
Statutes
Submissions
Plantillas
Contact
Home
/
Archives
/
Vol. 29 No. 3 (2023)
Vol. 29 No. 3 (2023)
Published:
2023-09-07
Studies
Bolsonaro's electoral speech and journalism's reaction
Antonio Adami, Carla Reis Longhi
497-507
PDF (Português (Brasil))
Guiding principles and value proposition of cooperative media
Guadalupe Aguado-Guadalupe
509-519
PDF (Español (España))
Lobbying of the Civil Society Organizations in Spain: capacity of influence over the public institutions
Sergio Álvarez Sánchez, Alfredo Arceo Vacas
521-532
PDF (Español (España))
Personalization as an Editorial Strategy in the Coverage of Political Scandals: The Case of the Spanish Monarchy
Azahara Ortiz-González, Rosa Berganza
533-542
PDF (Español (España))
Politics, Twitter and Covid-19: Perception of foreign tourism during de-escalation in Spain in Díaz Ayuso's political campaign
Percepção do turismo estrangeiro durante a desescalada em Espanha na campanha política de Díaz Ayuso
Manuel Blanco Pérez
543-553
PDF (Español (España))
How has communication changed during the covid-19 pandemic: The Spanish press on vaccines
Daniel Catalan-Matamoros, Andrea Langbecker
555-566
PDF (Español (España))
Political personalization as a strategy: visual framing analysis of the political leadership of Isabel Díaz Ayuso on Instagram
Marina Egea-Barquero , Rocío Zamora Medina
567-579
PDF (Español (España))
The cervantine reports of Juan José Millás: a study of the narrative voices used in Proyecto sombra (2001-2006)
Paula Fuentes Hernández
581-589
PDF (Español (España))
The digital music sector in Spain: mapping intermediaries.
Juan Ignacio Gallego Pérez
591-603
PDF (Español (España))
Study of the perception of young people about the websites of political parties focused on home pages. The case of the Community of Madrid.
Rafael Barbera Gonzalez, Miguel Ángel Martín Crespo, José Ignacio Niño Gonz´ález
605-615
PDF (Español (España))
Análisis de las estrategias argumentativas en los principales discursos del papa Francisco durante el primer año de la pandemia de la COVID-19 Pastora Moreno Espinosa ; Silvia J. López-Parra ; Juan C. Figuereo-Benítez Recibido: 16 de marzo de 2023 / Aceptado: 24 de julio de 2023 Resumen. Desde hace unos años, las instituciones han ido otorgando una notoria importancia a la comunicación y por ende también al discurso, puesto que este se ha convertido en un elemento esencial para llevar a cabo una comunicación efectiva. En la misma línea, la Iglesia católica también busca proyectar y dar a conocer una imagen favorable de su organización, sobre todo, desde la llegada del papa Francisco, que intenta dar a conocer una imagen de preocupación y compromiso con las personas pobres y excluidas, o en sus propias palabras, aquellas que se ubican en las “periferias existenciales”. Por esta razón, nuestro artículo estudiará, desde la metodología del Análisis del discurso y la Teoría de la Argumentación, los discursos más representativos emitidos por el papa Francisco durante el primer año de la pandemia de la COVID-19, entre marzo de 2020 y abril de 2021, para analizar las principales estrategias argumentativas de sus mensajes y determinar si van acorde con el objetivo que se han marcado como institución. Palabras clave: Iglesia católica; papa Francisco; COVID-19; Análisis del Discurso. [en] Analysis of the argumentative strategies in the main Pope Francis' speeches during the first year of the COVID-19 pandemic
Pastora Moreno Espinosa, Silvia J. López-Parra, Juan C. Figuereo-Benítez
PDF (Español (España))
Narcissus facing his own reflection: Prosumer or communicator? McLuhan’s citations of Ortega y Gasset
Luis Núñez Ladevéze, Margarita Núñez Canal, Ignacio Álvarez de Mon Pan de Soraluce
629-638
PDF (Español (España))
The influence of Twitter on the productive routines of sports journalists in Spain
Fernando Olabe Sánchez
639-649
PDF (Español (España))
From Scheherazade's strategy to paranoia. The case of the Estado de Alarma TV and La Última Hora
Juan Pecourt Gracia, Sebastián Sánchez-Castillo
651-662
PDF (Español (España))
Telling the war through Twitter: A case study of Descifrando la Guerra
Rubén Ramos Antón, Francisco José Murcia Verdú, María José Ufarte Ruiz
663-676
PDF (Español (España))
Ideology and myths of romantic love in dating shows. Audience study of La isla de las tentaciones
Sara Rebollo-Bueno
677-688
PDF (Español (España))
Revictimization in the Journalism Discourses of El Tiempo and Q’hubo on Femicides
Carlos A. Cortés-Martínez, Carol Andrea Salazar Baquero
689-699
PDF (Español (España))
What are we talking about when we talk about “purpose”: utterance and discourse analysis of the corporate purpose in Spain
Guillermo Sanahuja Peris, Elvira Antón Carrillo, Magdalena Mut Camacho
701-715
PDF (Español (España))
From social networks to hate networks? Analysis of the digital conversation on Twitter about the Spanish Minister of Equality Irene Montero
Metzeri Sánchez-Meza, Lluïsa Schlesier Corrales, Mariona Visa Barbosa, Marga Carnicé-Mur
717-736
PDF (Español (España))
Tiktok as a new paradigm for information in the Ukrainian War. A study from the West of the initial coverage of the conflict through this platform
Pavel Sidorenko, Nadia Alonso López, Adriana Paíno Ambrosio
737-748
PDF
Reviews
Nicolás, J.A., Ballesteros-Aguayo, L., & Linares-Peralta, R. (2023). Diccionario Posverdad. Editorial Comares
Lara Espinar-Medina
749-750
PDF (Español (España))
García Santamaría, J.V., & Rodríguez Pallares, M. (2022). Marketing cinematográfico y de series. Barcelona: UOC
María José Pérez-Serrano
751-752
PDF (Español (España))
Lacalle, C. (2022). (In)dignidades mediáticas en la sociedad digital. Cátedra.
Irene Sorrentino
753-754
PDF (Español (España))
Angulo Egea, M. & Aguilar Guzmán, M. (2023). Criaturas fenomenales. Antología de nuevas cronistas. La Caja Books
Javier Mayoral
755-756
PDF (Español (España))
Language
English
Español (España)
Information
For Readers
For Authors
Make a Submission
Make a Submission
logos
Indexing
More
1.4
2022
CiteScore
82nd percentile
Powered by
Collaboration
Most viewed (60 days)
Most downloaded (60 days)
(2215)
¿De redes sociales a redes del odio? Análisis de la...
(295)
El ensayo periodístico
(288)
Annus Horribilis and its impact on the royal image: How...
(268)
La Generación Z frente a la desinformación: percepciones...
(242)
La manipulación de los materiales como recurso didáctico...
(529)
El sector de la música digital en España: mapeando los...
(435)
Los periódicos deportivos españoles. Análisis comparativo...
(328)
La manipulación de los materiales como recurso didáctico...
(291)
Nuevo concepto de Redacción Periodística.
(186)
La columna periodística: algunas ideas
Select a number
Todos los números
Vol. 30 No. 4 (2024)
Vol. 30 No. 3 (2024)
Vol. 30 No. 2 (2024)
Vol. 30 No. 1 (2024)
Vol. 29 No. 4 (2023)
Vol. 29 No. 3 (2023)
Vol. 29 No. 2 (2023)
Vol. 29 No. 1 (2023)
Vol. 28 No. 4 (2022)
Vol. 28 No. 3 (2022)
Vol. 28 No. 2 (2022)
Vol. 28 No. 1 (2022)
Vol. 27 No. 4 (2021)
Vol. 27 No. 3 (2021)
Vol. 27 No. 2 (2021)
Vol. 27 No. 1 (2021)
Vol. 26 No. 4 (2020)
Vol. 26 No. 3 (2020)
Vol. 26 No. 2 (2020)
Vol. 26 No. 1 (2020)
Vol. 25 No. 3 (2019)
Vol. 25 No. 2 (2019)
Vol. 25 No. 1 (2019)
Vol. 24 No. 2 (2018)
Vol. 24 No. 1 (2018)
Vol. 23 No. 2 (2017)
Vol. 23 No. 1 (2017)
Vol. 22 No. 2 (2016)
Vol. 22 No. 1 (2016)
Vol. 21 (2015)
Vol. 21 No. 2 (2015)
Vol. 21 (2015)
Vol. 21 No. 1 (2015)
Vol. 20 No. 2 (2014)
Vol. 20 (2014)
Vol. 20 No. 1 (2014)
Vol. 19 No. 2 (2013)
Vol. 19 No. 1 (2013)
Vol. 19 (2013)
Vol. 19 (2013)
Vol. 18 No. 2 (2012)
Vol. 18 (2012)
Vol. 18 (2012)
Vol. 18 No. 1 (2012)
Vol. 17 No. 2 (2011)
Vol. 17 No. 1 (2011)
Vol. 16 (2010)
Vol. 15 (2009)
Vol. 14 (2008)
Vol. 13 (2007)
Vol. 12 (2006)
Vol. 11 (2005)
Vol. 10 (2004)
Vol. 9 (2003)
Vol. 8 (2002)
No. 7 (2001)
No. 6 (2000)
No. 5 (1999)
No. 4 (1998)
No. 3 (1996)
No. 2 (1995)
No. 1 (1994)
Redes Sociales
Social Networks
Use license
Web Feed Plugin
Antiplagiarism System
Search
Search