Transparent knowledge for decision support through artificial intelligence: Understanding the perception of children in Granada's school environments

  • Francisco Javier Abarca Alvarez Departamento de Urbanística y Ordenación del Territorio. Escuela Técnica Superior de Arquitectura. Universidad de Granada (España)
  • Rubén Mora Esteban Doctorando de la Universidad Politécnica de Madrid.
  • Francisco Sergio Campos Sánchez Departamento de Urbanística y Ordenación del Territorio. Escuela Técnica Superior de Arquitectura. Universidad de Granada (España)

Abstract

Recent socio-economic transformations are encouraging societies that aspire to more active decision-making roles, affecting social organizations, but also knowledge management and education. For this empowerment to occur, better and more equitable access to information, more transparent, understandable and interpretable, is needed. This work continues a Participation Research carried out with university students and other citizens. This research allowed consensus to be reached on attributes and indicators of the quality of life and urban sustainability. Research is now focused on trying to provide useful knowledge for citizen empowerment in decision-making. The urban school environments of the city of Granada are selected as a case study. The information is obtained by means of a quantitative methodology with forms to children on their family and residential dimensions, relationship with the environment and perceptive of the urban school environment. Using Artificial Intelligence techniques on the first three dimensions, profiles of children are obtained according to these realities. The profiles are contrasted with the perceptive dimension that children have of the environment close to their school, and finally represented in a comprehensible way for direct interpretation by citizens. It is concluded that the child's perception of the city is influenced by the family context and especially by the type of displacements it makes, being generally more positive when these are pedestrian. This is rooted in the relevance of ‘Children’s City’ ideas, which are more pedestrian and humane, legitimizing lines of critical citizen action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Javier Abarca Alvarez, Departamento de Urbanística y Ordenación del Territorio. Escuela Técnica Superior de Arquitectura. Universidad de Granada (España)

Arquitecto (Granada 2001), Experto en Urbanismo (2003), Doctor Arquitecto (Granada 2011) y Experto Universitario en Métodos Avanzados de Estadística Aplicada (2016). Profesor del Departamento de Urbanística y Ordenación del Territorio de la Universidad de Granada con docencia de Urbanismo en la Escuela Técnica Superior de Arquitectura (ETSA) desde 2002, en la Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Edificación (ETSIE) desde 2012 y en el Máster Oficial Universitario en Urbanismo de la Universidad de Granada desde 2013. Investigador invitado en las Universidades de: TU Berlin (1997), TU Eindhoven (2010) y La Sapienza di Roma (2016). Premios en arquitectura y urbanismo mediante concursos públicos (2003, 2007, 2009 y 2012). Entre sus líneas de investigación destacan los estudios sobre sostenibilidad, densidad y forma urbana; modelos semánticos basados en inteligencia artificial; el código urbanístico como patrimonio urbano; y tecnologías de aprendizaje colaborativo en entornos educativos, formales e informales.

Rubén Mora Esteban, Doctorando de la Universidad Politécnica de Madrid.

Arquitecto y Máster Universitario en Urbanismo por la Universidad de Granada. Doctorando en el Programa de Doctorado en “Sostenibilidad y Regeneración Urbana” del Departamento de Urbanística y Ordenación E.T.S. Arquitectura (UPM). Pertenece al Grupo de Investigación del Laboratorio de Urbanismo y Ordenación del Territorio UGR RNM357. Es patrono y socio fundador de la Fundación Rizoma. Ha participado en Proyectos de Innovación Docente (UGR). Profesor colaborador en talleres de Arquitectura, Urbanismo y Bio-construcción. Ha trabajado como investigador en el Departamento de Estadística y Econometría de la Universidad de Málaga y en Fundación Rizoma con la línea de investigación Territorio y Gobernanza.

Francisco Sergio Campos Sánchez, Departamento de Urbanística y Ordenación del Territorio. Escuela Técnica Superior de Arquitectura. Universidad de Granada (España)

Arquitecto (Granada 2001). Experto en Urbanismo (2003). Doctor Arquitecto (Granada 2012). Profesor e investigador del Departamento de Urbanística y Ordenación del Territorio, Escuela de Arquitectura, Universidad de Granada, España (UGR) desde 2002. Con docencia en grado y máster. Investigador invitado en las Universidades de: TUDelft (2010), TUBerlin (1997), Roma Tre (2014, 2016), Napoli (2009), FAUP Porto (2014), UPC Barcelona (2016) y KTH Stockholm (2017). Premios en arquitectura y urbanismo mediante concursos públicos (2003, 2005, 2012). Líneas de investigación centradas en: sostenibilidad, ciudades medias, morfología urbana, análisis espacial, proximidad, barrios.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2018-02-14
Opr
How to Cite
Abarca Alvarez F. J., Mora Esteban R. y Campos Sánchez F. S. (2018). Transparent knowledge for decision support through artificial intelligence: Understanding the perception of children in Granada’s school environments. Teknokultura. Journal of Digital Culture and Social Movements, 15(1), 89-104. https://doi.org/10.5209/TEKN.57194

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
67%
33%
Days to publication 
151
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Grupo de Investigación Cultura Digital y Movimientos Sociales. Cibersomosaguas