Alliances of actors and construction of a public arena through transmedia strategy. Analysis of the New Girls 24 Hours project

  • Vanesa Saiz-Echezarreta Facultad de Periodismo, Universidad de Castilla-La Mancha
  • Lidia Peralta García Facultad de Periodismo, Universidad de Castilla-La Mancha
  • Elena Mártinez Pérez Facultad de Periodismo, Universidad de Castilla-La Mancha
Keywords: controversy, mediatization, prostitution, trafficking, transmedia.

Abstract

In this article we reflect on the impact of transmedia strategies as a resource to stage (make visible), capture attention and access the public space. We do it in the frame of the controversy about the status of prostitution and the forms of intervention in the fight against sexual exploitation trafficking in Spain. The main objective lies in proposing a mapping of actors (institutional agents, civil society and media actors) of the project Chicas Nuevas 24 Horas (New Girls 24 hours, CHN24H), by the filmmaker and activist Mabel Lozano. We observe, through a multisite ethnography exercise, under the follow the conflict approach defined by George E. Marcus (1995), the network of participative alliances and mediation spaces in the configuration of a public arena (Cefaï, 2011). The analytical journey leads us from the first collaborations of Lozano with specialized organizations, such as the Association for the Prevention, Reintegration and Attention to Prostituted Women (APRAMP) and the Spanish Network against Trafficking, in 2013, until the celebration of the International Day against trafficking for sexual exploitation in 2017, in which the Ministry of Social Affairs assumes the CHN24H project as its own. The graph of the transmedia network analyzed has prioritized the expansion of discourse instead of its deepening, and the logic of “sensitization” to the detriment of participation and orientation to action.

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Author Biographies

Vanesa Saiz-Echezarreta, Facultad de Periodismo, Universidad de Castilla-La Mancha

Profesora y Vicedecana de la Facultad de Periodismo de la Universidad de Castilla La Mancha.  Docente en el área de Teoría de la Comunicación y de la Información, Técnicas y métodos de investigación, Análisis socio-cultural, Semiótica y análisis del discurso. Especialista en Feminismo y estudios de género, representaciones y movimientos sociales, análisis del discurso y emociones. Miembro del Grupo Consolidado Semiótica, Comunicación y Cultura (UCM), e investigadora del Proyecto I+D “Problemas públicos y controversias: diversidad y participación en la esfera mediática” (CSO2017-82109-R)  y coordinadora del Seminario Mediatización de los imaginarios sociosexuales: la controversia sobre prostitución. Código ORCID: y perfil Academia.edu.

Lidia Peralta García, Facultad de Periodismo, Universidad de Castilla-La Mancha

Profesora de la Facultad de Periodismo de la Universidad de Castilla La Mancha. Docente en el área de Teoría de la Información, Técnicas del Mensaje Periodístico, Fotoperiodismo y Técnicas y métodos de investigación. Doctora en Periodismo por la Universidad de Málaga. Miembro del grupo de investigación “Gabinete de la Comunicación y Educación” de la Facultad de Comunicación de la Universidad Autónoma de Barcelona, donde imparte clases en el máster de Comunicación y Educación y en el máster de Periodismo de Viajes. Participa en el proyecto I+D nacional del grupo Laboratorio de plataformas digitales para la educación, del Ministerio de Economía y Competitividad así como en el proyecto Desarrollo de Indicadores de Rentabilidad Social en los medios audiovisuales a partir del Modelo IRSCOM, de la Universidad de Málaga. Sus principales publicaciones pertenecen al ámbito de las representaciones a través del cine español, marroquí y de África Occidental, especialmente sobre temas migratorios y de género.

Elena Mártinez Pérez, Facultad de Periodismo, Universidad de Castilla-La Mancha

Elena Martínez-Pérez (1992) es ayudante de investigación en la Facultad de Periodismo de la Universidad de Castilla-La Mancha, agente de igualdad y género, diseñadora gráfica, docente y música. Máster en Igualdad de Género y Máster de Investigación en Humanidades, Cultura y Sociedad por la UCLM. Actualmente, realiza su tesis doctoral sobre la incidencia política del movimiento de trabajadoras sexuales. Actualmente, participa como investigadora en el Proyecto I+D “Problemas públicos y controversias: diversidad y participación en la esfera mediática” (CSO2017-82109-R), analizando la controversia pública sobre prostitución.

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2018-09-25
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How to Cite
Saiz-Echezarreta V., Peralta García L. y Mártinez Pérez E. (2018). Alliances of actors and construction of a public arena through transmedia strategy. Analysis of the New Girls 24 Hours project. Teknokultura. Journal of Digital Culture and Social Movements, 15(2), 207-222. https://doi.org/10.5209/TEKN.59548

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