Heinrich Neuhaus. Intuition and method merge in piano teaching

  • Salve Márquez Sánchez Conservatorio Superior de Música de Málaga
  • Alfonso Méndiz Noguero Universidad Internacional de Cataluña
Keywords: Heinrich Neuhaus, music education, teaching method, individualized teaching, Soviet piano school

Abstract

Heinrich Neuhaus was deeply involved in the creation and evolution of the Soviet piano school. He taught at the Moscow Conservatory from 1922 until his death in 1964 and his particular teaching methods soon attracted the attention of pedagogues and musicians, who enthusiastically attended his lessons. The interest his teaching style generated at that time led to the recording of some of his lessons, providing extensive material among which includes stenographic records and many sound recordings. These primary sources have been studied in this paper, along with his articles, letters, and other personal documents —mostly un-translated and little known in the West—, in order to provide a deeper understanding of his humanistic and comprehensive approach. This article explores those practices, which made Neuhaus an exceptionally influential pedagogue, and provides a detailed analysis of his class sessions, including organizational and methodological strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Salve Márquez Sánchez, Conservatorio Superior de Música de Málaga
Salve Márquez es Doctora en Comunicación por la Universidad de Málaga y Profesora de Repertorio con Piano en el Conservatorio Superior de Música de Málaga. Tras graduarse en Piano y Teoría de la Música en el Conservatorio Superior de Música de Málaga, realiza estudios de posgrado en el Conservatorio Estatal P.I. Tchaikovsky de Moscú bajo la dirección de los profesores Alexander Fomenko y Nahum Shtarkman. Como parte de su programa de Doctorado, en 2011 realiza una estancia de investigación como Visiting Scholar en la Facultad de Música de la Universidad de Cambridge, bajo la supervisión del Prof. Dr. Nicholas Cook. En 2012 obtiene el Doctorado Europeo con la Tesis El legado pedagógico, intelectual y estético-musical de un gran maestro: Heinrich Gustavovič Nejgauz (1888-1964), dirigida por el Prof. Dr. Alfonso Méndiz.
Alfonso Méndiz Noguero, Universidad Internacional de Cataluña
Catedrático de Comunicación Audiovisual y Publicidad en la Universitat Internacional de Catalunya. Licenciado y Doctor en Ciencias de la Información, ambos títulos con Premio Extraordinario. Diploma en “Production in Motion Pictures and Television” por la University of California - Los Angeles (UCLA). Durante su estancia en Los Angeles, trabajó en la productora de Harry Ziesmer, Ayudante de Dirección de Francis Ford Coppola. Ha publicado 17 libros y más de setenta artículos científicos. En el ámbito cinematográfico, es autor de: Cómo se hicieron las grandes películas 1, Cómo se hicieron las grandes películas 2 y Jesucristo en el Cine. En el publicitario, es asimismo autor de: Modelos de consumidor en la publicidad,Publicidad y Marketing en Internet, Nuevas formas publicitarias o Publicidad y valores, entre otros. Profesor del Programa de Doctorado “Comunicación y Música”. Ha dirigido 19 Tesis Doctorales, una de ellas sobre el legado pedagógico de H. G. Neuhaus.
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2017-09-15
How to Cite
Márquez Sánchez S. y Méndiz Noguero A. (2017). Heinrich Neuhaus. Intuition and method merge in piano teaching. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 14, 285-304. https://doi.org/10.5209/RECIEM.53915
Section
Articles