The impact of digitalization on the coverage and prescriptive potential of music radio in Spain

Keywords: radio, music, digital consumption, music industry

Abstract

This paper analyses the effects of the irruption of the internet and digitalization on music radio in Spain, the record industry's main platform for the discovery and popularization of pop and rock releases, and the way in which new listeners reach the medium. Based on the triangulation of metrics of the most played songs, the songs that reached number one and the best-selling songs between 2008 and 2023, patterns of convergence and divergence are found that reveal the progressive distancing between the offer of the radio stations and the decisions on the purchase of records. The study underlines the need for the radio industry to redefine its strategy to adapt to audience preferences and consumption dynamics, now conditioned by digital technologies and distribution channels. In conclusion, the transformation of the musical landscape because of digitalization has not only significantly altered consumers' listening and purchasing habits but has also highlighted the growing need for greater synchronization between radio and digital platforms. Radio, historically a key force in promoting new talent and hits, now faces the challenge of fully integrating into a constantly evolving multimedia ecosystem. To ensure its continued relevance and competitiveness, it must adopt a more flexible and dynamic approach that considers both user behavior in the digital environment and the opportunities offered by new technologies for enhanced interaction and audience loyalty-building.

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Author Biographies

Patricio Sánchez Giménez, Universitat Internacional de Catalunya (UIC)

PhD Student y Profesor Asociado en la Universitat Internacional de Catalunya (UIC). Ha sido director de cadenas musicales en Atresmedia (Europa FM y Melodía FM) durante veinte años y director de programación de emisoras musicales catalanas como Radio Club 25 y RKOR. Ha sido profesor de la asignatura Radio musical y podcast en el Máster de Radio de Atresmedia en la Universidad Nebrija y en EAE Barcelona y Madrid. Ponente en diversas jornadas y congresos sobre comunicación y radio musical, fue nominado a Mejor Director de Radio Internacional en el Worldwide Radio Summit, Los Ángeles, 2013.

Toni Sellas, Universitat de Vic

Profesor e investigador en el Departamento de Ciencias de la Comunicación de la Facultad de Empresa y Comunicación de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). Licenciado en Ciencias de la Información por la Universidad de Navarra y doctor por la Universitat Internacional de Catalunya (UIC Barcelona). Sus intereses de investigación se centran en la radio y el podcasting, ámbitos en los que cuenta con más de medio centenar de publicaciones. Miembro del proyecto I+D+i Estudio integral de la industria cultural del audio en España. Cuenta con experiencia radiofónica en Catalunya Ràdio, RAC1 y Ona Catalana. Premi Sonor 2024 a la mejor ficción sonora en catalán y Premi Comunicació Local 2024 al mejor proyecto de audio por la serie ‘Ui, si aixequés el cap’.

Luis Miguel Pedrero Esteban, Universidad Francisco de Vitoria

Profesor e investigador en la Universidad Francisco de Vitoria (Madrid). Ha sido redactor de informativos y guionista de programas en la Cadena SER, COPE y LOS 40, y consultor en Kiss FM, Atresmedia y varias corporaciones autonómicas de radio y TV. Profesor visitante e invitado en diferentes universidades de España y América Latina, es autor de más de un centenar de libros, artículos y capítulos de libro sobre comunicación y medios, principalmente de radio y audio. Co-IP de los proyectos I+D+i Estudio integral de la industria cultural del audio en España y Audio Con_Sentido. Ha formado parte del jurado de los Ondas de radio y podcast y de los PRODU Awards. Premio Francisco de Cossío 2016 (radio) y premio Injuve 1991 al mejor programa radio. Coeditor de la newsletter 3x3 AudioGen.

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Published
2025-02-26
How to Cite
Sánchez Giménez P., Sellas T. y Pedrero Esteban L. M. (2025). The impact of digitalization on the coverage and prescriptive potential of music radio in Spain. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 31(1), 195-207. https://doi.org/10.5209/emp.98741
Section
Articles