Digital partisans: An inquiry on the use of bots for political propaganda in Mexico

Keywords: social media, Mexican politics, disinformation, elections, bots

Abstract

In 2025, due to the popularization of AI applications such as ChatGPT, there has been a renewed interest in Artificial Intelligence. Politics have not been immune to this tendency. The presence of AI is seen as a promising tool to promote candidates and parties on social media, but also as a potential weapon that may be used to instigate misinformation and to deceive. This article is founded on the interception of artificial intelligence, disinformation, and media coverage. It covers a timeline of eight years, from 2016 to 2023. We focuse on AI bots in Mexico and its use in politics. Its objectives are to analyze how Mexican newspapers have portrayed the use of bots in national politics through content analysis techniques and framing theory, and to examine the evidence provided by media coverage regarding the existence of a bot market for politics in Mexico.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
68%
33%
Days to publication 
204
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Grupo de Investigación Cultura Digital y Movimientos Sociales. Cibersomosaguas

Author Biographies

David Ramírez Plascencia, Universidad de Guadalajara

Licenciado en derecho (2002) y maestro en ciencias políticas (2006) por la Universidad de Guadalajara, además ostenta el doctorado en Ciencias Sociales por El Colegio de Jalisco (2013). Es investigador de tiempo completo e imparte materias relacionadas con las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones y su impacto en la sociedad en la Universidad de Guadalajara. Fundó Paakat: Revista de Tecnología y Sociedad. Ha publicado ensayos y artículos sobre tecnología y sociedad y es miembro del Sistema Nacional de Investigaciones de México (SNI) Nivel 1.

Álvaro Ochoa Zuno, Universidad de Guadalajara
Es licenciado en tecnologías e información (2013) y maestro en valuación (2018). Se ha desempeñado como gestor de proyectos de investigación en un instituto de gestión del aprendizaje y el conocimiento en ambientes virtuales e imparte materias relacionadas con la valuación de intangibles (marketing digital y bienes digitales) en la Universidad de Guadalajara. Ha intervenido en publicaciones sobre apropiación de competencias digitales en educación superior.
Rosa María Alonzo González, Universidad Autónoma de Baja California
Licenciada en Comunicación Social (2004) y Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad de Colima (2017), cuenta con Maestría en Ingeniería con Especialidad en Sistemas de Calidad y Productividad por el Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Monterrey (2009). Es profesora e investigadora en la Universidad Autónoma de Baja California y docente por asignatura en la Universidad de Guadalajara. Actualmente es Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI) Nivel 1 y desarrolla proyectos relacionados con los usos sociales de las TIC y las competencias digitales, Producción y consumo digital, así como, Comunicación y cultura digital.
View citations

Article download

Metrics

Published
2025-02-28
OPEN PEER REVIEWS
How to Cite
Ramírez Plascencia D., Ochoa Zuno Á. y Alonzo González R. M. (2025). Digital partisans: An inquiry on the use of bots for political propaganda in Mexico. Teknokultura. Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales, 22(2), 175-184. https://doi.org/10.5209/tekn.97497