The Ides of March in Mexico: Direct action on social networks and in the streets by the digitally-connected feminist masses

Keywords: black bloc, cycle of protest, transgressive contention, feminisms, MetToo
Agencies: European Union’s Framework Program for Research and Innovation Horizon 2020 (2014-2020) under the Marie Skłodowska-Curie Grant Agreement No. 893348

Abstract

This article analyses the cycle of mass protests by digitally-connected Mexican feminists between March 2019 and March 2020. Taking a descriptive approach to the analysis, the study triangulates qualitative and ethnographic methods with social network analysis. The article recounts how this period, which was marked by increasingly transgressive conflict, began with the #MeToo campaign between March and April 2019 and culminated on March 8 2020 with the women’s march and strike. The article considers how the feminist movement was increasingly radicalized through the emergence of repertoires of direct action and became a collective social actor of major relevance in the country. This change was evident in its disruptive power within professional guilds, study centers, and institutional politics, as well as the establishment of strategies and synergies with new, unexpected, and a very diverse range of social actors. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guiomar Rovira Sancho, Universitat de Girona

Profesora investigadora desde junio 2008. Titular C. Departamento de Educación y Comunicación, División de Ciencias Sociales y Humanidades. Es docente en la licenciatura en Comunicación Social y en el  posgrado en Comunicación y Política en la Universidad Autónoma Metropolitana. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Nivel II. CONACYT. CVU: 248223 y Coordinadora de la Maestría en Comunicación y Política. Jefa del Área de Investigación Básica y Transdisciplinaria en Ciencias Sociales. y miembro Miembro del comité editorial de la revista Argumentos, UAM X, de 2013 a 2019.

Jordi Morales i Gras, Universitat de Girona

Jordi Morales-i-Gras es licenciado en Sociología por la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB, 2009), Máster en Sociología por la Freie Universität Berlin (FUB, 2011) y doctor en Sociología por la Universidad del País Vasco (UPV/EHU, 2017). Es profesor de Sistemas Avanzados de Información y de Marketing Digital en CámaraBilbao University Business School, colabora en el Máster de Modelos y Áreas de Investigación Social de la UPV/EHU, en los másteres de Social Media y de Periodismo y Comunicación Digital de la UOC y en el Postgrado de Analítica de Datos del Col·legi de Professionals de la Ciència Política i la Sociologia de Catalunya.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-01-10
Opr
How to Cite
Rovira Sancho G. y Morales i Gras J. (2023). The Ides of March in Mexico: Direct action on social networks and in the streets by the digitally-connected feminist masses. Teknokultura. Journal of Digital Culture and Social Movements, 20(1), 11-24. https://doi.org/10.5209/tekn.81013

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
4
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
67%
33%
Days to publication 
300
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Grupo de Investigación Cultura Digital y Movimientos Sociales. Cibersomosaguas