Perceptions of technology in education during the COVID-19 pandemic: The views of student teachers specializing in ICT

Keywords: pedagogy, educational technology, education, training, teacher digital competence

Abstract

This study aimed to analyze the perceptions of teacher training students, specializing in Information and Communication Technologies (ICT), in relation to digital technology during the COVID-19 crisis. To do so, forty-three asynchronous interviews, based on an open-ended question, were carried out with students undertaking the Bachelor’s Degree in Primary Education Teaching at the Universitat de València and specializing in ICT, during strict home confinement. The analysis shows that the participants did not have an instrumental view of technology as providing a series of solutions for the educational difficulties presented by the pandemic. Instead, they took a broad analytical view of the educational issues and the relevance of digital responses to the COVID-19 education crisis. Through the interviews, a series of alternative solutions to emergency remote education were identified and the participants endorsed an integrated vision of the function of teaching based on digital competence as a training requirement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristóbal Suárez-Guerrero, Universitat de València

Profesor Titular del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universitat de València. Doctor en Educación en procesos de formación en espacios virtuales por la Universidad de Salamanca. Es miembro del grupo de investigación en pedagogías culturales (CREARI) de la Universitat de València y sus líneas de trabajo son: pedagogía digital, innovación didáctica con tecnología, humanidades y cultura digital en educación, enfoque sociocultural y aprendizaje cooperativo y aprendizaje abierto en red.

Carmen Lloret-Catalá, Universitat de València

Carmen Lloret-Catala es profesora del Departamento de Educación Comparada e Historia de la Educación de la Facultad de Educación de la Universidad de Valencia desde 2010. Doctora en Psicología, sus intereses de investigación se centran en los temas de Cooperación e innovación al Desarrollo Educativo, Responsabilidad Social (RS), políticas inclusivas y tecnología educativa. Investigadora de varios proyectos nacionales de estos temas. Desde 2018 es delegada de la rectora de la Universidad de Valencia para la cooperación al desarrollo.

Jorge Lizandra, Universitat de València

Profesor Contratado Doctor en el departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal de la Universitat de València. Además, forma parte del Grupo de Investigación Actividad Física, Educación y Sociedad (AFES). Sus principales líneas de investigación se centran en el estudio de la actividad física orientada a la salud, el interés por la mejora de los procesos de enseñanza-aprendizaje y el estudio de los efectos de las nuevas tecnologías tanto en la asignatura de educación física, como en su didáctica.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-05-09
Opr
How to Cite
Suárez-Guerrero C., Lloret-Catalá C. y Lizandra J. (2022). Perceptions of technology in education during the COVID-19 pandemic: The views of student teachers specializing in ICT. Teknokultura. Journal of Digital Culture and Social Movements, 19(2), 177-188. https://doi.org/10.5209/tekn.77951

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
67%
33%
Days to publication 
234
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Grupo de Investigación Cultura Digital y Movimientos Sociales. Cibersomosaguas