Digital skill acquisition in young people who had received leisure and free time training based on the DigComp framework

Keywords: informational literacy, digital gap, occupational qualification, leisure and education, youth

Abstract

The acquisition of digital skills by young people continues to be an educational challenge and, in this sense, leisure and free time (L&FT) is an education area requiring development. Through a descriptive and correlational study aimed at assessing the implementation of L&FT education programs, this research analyzes young people’s perceptions of their digital skills in the area of L&FT. Digital competence was measured using a custom designed questionnaire based on five dimensions related to the European Digital Competence Framework (DigComp): information and data literacy, communication and collaboration, digital content creation, problem solving and security. The questionnaire contained 33 items and three attribute variables: type of participant, sex and age. The sample included 947 young people from different parts of Spain: 376 participants on L&FT monitor courses – trainers or students – and 571 young people who had not received any such training. The analysis shows significant and direct covariance between the five digital competences of the DigComp project in the L&FT area. In particular, the competences related to security show statistically significant results according to the type of participant, sex and age. The analysis found that L&FT training favors the acquisition of digital skills and compensates for training deficiencies in other educational areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Pilar Rodrigo-Moriche, Universidad Autónoma de Madrid

Doctora en Educación, maestra y pedagoga. Profesora del Departamento de Pedagogía en la Facultad de Formación de Profesorado y Educación de la Universidad Autónoma de Madrid. Posee una trayectoria profesional e investigadora de más de dos décadas en el ámbito educativo de la infancia y la juventud en el ámbito escolar y social. Miembro de la Red OcioGune y de la SIPS; y forma parte de los grupos de investigación EMIPE reconocido por la UAM, y TABA International Research reconocido por la UNED. Sus líneas actuales de investigación son el empoderamiento juvenil y la inclusión de máximos.

Paloma Valdivia-Vizarreta, Universitat Autònoma de Barcelona

Doctora en Ciencias de la Educación (UAB), con un Master en Gestión y Planificación de Proyectos Educativos (UAB). Licenciada en Educació Primaria en la UNIFE-Perú. En el ámbito de la investigación se especializo en las metodologías cualitativas con TIC. Actualmente participa en investigaciones relacionadas con las tecnologías para la innovación social. El proyecto I+D HEBE sobre empoderamiento juvenil, el ERASMUS SIAS-EU centrada en jóvenes estudiantes Chinos. Forma parte del Grupo Consolidado SGR GIPE.

Roberto Sanchez-Cabrero, Universidad Autónoma de Madrid

Miembro facultativo del Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad Autónoma de Madrid. Doctor en Psicología Clínica y de la Salud. Profesor acreditado en la figura de Contratado Doctor por ANECA en el área de Psicología y poseedor de un sexenio de investigación en Educación. Ha publicado más de 50 publicaciones de impacto en los últimos tres años con más de 80 citas recibidas.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-05-09
Opr
How to Cite
Rodrigo-Moriche M. P., Valdivia-Vizarreta P. y Sanchez-Cabrero R. (2022). Digital skill acquisition in young people who had received leisure and free time training based on the DigComp framework. Teknokultura. Journal of Digital Culture and Social Movements, 19(2), 123-132. https://doi.org/10.5209/tekn.74586