La investigación en educación musical dentro de las ciencias sociales. Reflexiones desde el Reino Unido.

  • Oscar Odena University of Glasgow
Keywords: educational research, music education, historical development, methodology, dissemination

Abstract

This article considers the foundations and role of research in music education and positions them within the Social Sciences. Taking a global perspective facilitated by the author’s work in three jurisdictions and his collaborations with colleagues from the five continents (e.g. Odena & Figueiredo, 2014), practical suggestions for researchers and research supervisors are provided. The article is divided into six sections focussed on: (1) defining social research; (2) positioning music education research within the Social Sciences; (3) an overview of music education research developments and approaches over the last sixty years; (4) factors affecting research dissemination, including language, intellectual trends and local contexts; (5) the apparent gap between educational research and practice, and the role of research tutors in developing students’ research ethics and skills; and (6) some final suggestions for designing and implementing enquiry projects. á dividido en seis secciones que versan sobre los siguientes temas: (1) una definición de investigación en ciencias sociales; (2) la investigación en educación musical dentro de la investigación educativa; (3) la consolidación y diversidad de tradiciones metodológicas; (4) los factores que afectan a la difusión de la investigación educativa, incluyendo el idioma, las modas y las circunstancias locales; (5) la aparente discontinuidad entre investigación y práctica educativa, y la responsabilidad doble de los tutores de proyectos de educar en ética además de técnicas de investigación; y (6) algunos consejos finales para el desarrollo de proyectos de investigación.

Downloads

Download data is not yet available.

Crossmark

Metrics

Published
2015-10-28
How to Cite
Odena O. (2015). La investigación en educación musical dentro de las ciencias sociales. Reflexiones desde el Reino Unido. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 12, 1-10. https://doi.org/10.5209/rev_RECIEM.2015.v12.49141
Section
Articles