Artistic proposals between University-School-Society: Evaluation of acquired transversal competences

Keywords: inicial training, school, society, evaluation, art

Abstract

INTRODUCTION. The study of university students' learning processes usually includes controlled practice processes in real contexts, but only occasionally experiences in community contexts, focused on creative activities, as in the case reported here. OBJECTIVES. To find out the perception of transversal competences acquired, as well as to find out how knowledge of the environment improves, their critical capacity increases, their future teaching practice is empowered and a vision of art as a transformative tool is strengthened. METHOD. The study was based on a mixed methods approach, using quantitative and qualitative methodology. For reasons of space, the main quantitative results are reported here. This approach allows us to approach a holistic perspective, which is partially reported, while maintaining the broad focus of the contents reported in this article. The methodological strategy chosen to develop the research has been the case study, used in socio-educational research and, specifically, focused on a precarious area of the municipality. RESULTS. It can be highlighted that the two general objectives set out have been satisfactorily verified, showing how the experience developed through the programme has made it possible to experience significant activities involving different competences, playing a significant role in the learning process as educational staff.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Noemy Berbel-Gómez, Universidad de las Islas Baleares
Noemy Berbel Gómez es profesora en la Universitat de les Illes Balears, España. Doctora en Investigación e Innovación Educativa en esta Universidad. Sus intereses de investigación se centran en la educación musical, la creatividad y la interdisciplinariedad, la inclusión social, los proyectos comunitarios y las nuevas tecnologías. Es Investigadora Principal del 'Grupo de Investigación en Artes y Educación' (GRAiE) y fundadora y directora del 'Laboratorio de Música y Arte' (Mus&Art LAB) de la Universidad de las Islas Baleares. Investigadora Principal del Proyecto I+D+i ‘Re-habitar el Barrio: Procesos de Transformación y Empoderamiento entre Universidad-Escuela-Sociedad a través de prácticas artísticas’.
Maravillas Díaz-Gómez, Universidad del País Vasco

Maravillas Díaz Gómez es profesora jubilada de la Universidad del País Vasco, España. Es doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación. Sus intereses de investigación incluyen la educación musical, el currículo, la creatividad y los proyectos sociales. Es autora de varias publicaciones en libros y revistas especializadas. Ha participado en numerosos comités científicos nacionales e internacionales como experta evaluadora.

Lluís Ballester-Brage, Universidad de las Islas Baleares

Dr. en Sociología (UAB). Profesor del Departamento de Pedagogía y Didácticas Específicas en la Universitat de les Illes Balears. Miembro del Grupo de Investigación y Formación en Educación Social (GIFES)-UIB y del Grupo de Estudios de la Prostitución en las Islas Baleares (GEPIB). Ha sido director de la Agencia de Calidad Universitaria de las Islas Baleares y del Instituto de Ciencias de la Educación. Investigador principal de diversos proyectos competitivos. Desde 2014 investiga sobre el sistema prostitucional y la nueva pornografía online, el acceso, consumo e impactos sobre las relaciones interpersonales. Sus publicaciones internacionales y los trabajos de divulgación pueden encontrarse en www.researchgate.net.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-10-01
How to Cite
Berbel-Gómez N., Díaz-Gómez M. y Ballester-Brage L. (2024). Artistic proposals between University-School-Society: Evaluation of acquired transversal competences. Revista Complutense de Educación, 35(4), 837-847. https://doi.org/10.5209/rced.90219
Section
Articles