Serious games: effects on linguistic competence from the socio-educational differences of the students

Keywords: educational software, programmed instruction, linguistic competence, primary education, educationally disadvantaged

Abstract

This study investigates the impact of a project based on the use of serious games or serious games to improve the linguistic communication skills of socio-educationally disadvantaged students. The objective of this research is to explore the differences in linguistic communication competence based on the socio-educational inequalities of the students, as well as to determine the differential use of the project to improve said competence. The research carried out presents a quasi-experimental design with analysis of intragroup and intergroup measures by means of pretest/posttest. The sample is made up of 153 students between the ages of 8 and 12 (M= 10.3; SD= 1.1), of which 75 are in a situation of socio-educational disadvantage (49%) and 78 in a non-disadvantageous situation (51 %). The evaluation instruments used are the Game Learning Analytics (GLA) of the serious games themselves and the recording of academic qualifications. The results reflect higher scores in the group that is not in a situation of socio-educational disadvantage in all the sub-competences of the linguistic competence evaluated and worked through the programs, which shows a superior linguistic performance in this group, although there is a significant benefit in the disadvantaged group in the key sub-competences for improving academic performance and in those that involve cognitive processes associated with language. It is concluded that a systematic and planned intervention based on serious games aimed at improving linguistic competence allows socio-educationally disadvantaged students to achieve adequate levels in said competence and to equalize with their peers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Susana Sánchez Castro, Universidad de Oviedo

Susana Sánchez Castro es licenciada en Piscología por la Universidad de Oviedo e investigadora predoctoral en el programa de Doctorado de Educación y Psicología de la Universidad de Oviedo. Ha sido profesora del área de Didáctica y Organización Escolar en el Departamento de Ciencias de la Educación y actualmente ejerce su función docente en el departamento de Sociología de la Universidad de Oviedo en los grados de Economía, Administración y Dirección de Empresas, Relaciones Laborales y Recursos Humanos, Contabilidad y Finanzas y en el grado de Maestro de Educación Infantil. Sus líneas de investigación son: educación inclusiva, desventaja socioeducativa, competencia lingüística y Tecnologías de la Información y la comunicación aplicadas a la Educación.

Mª Ángeles Pascual Sevillano, Universidad de Oviedo

Mª Ángeles Pascual Sevillano es doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación sección Pedagogía por la Universidad Nacional de Educación a Distancia. Es directora del Máster en Investigación e Innovación en Educación Infantil y Primaria. Es profesora del área de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Oviedo en los grados de Maestro y másteres de la Facultad. Entre otros temas ha investigado sobre educación inclusiva, atención a la diversidad, uso de las tecnologías como herramienta educativa, formación del profesorado y educación de adultos.

Javier Fombona Cadavieco, Universidad de Oviedo

Javier Fombona Cadavieco es licenciado en Filosofía y Ciencias de la Educación, licenciado y doctor en Comunicación Audiovisual por la Universidad Complutense. Profesor titular en la Facultad de Formación del Profesorado y Educación en la Universidad de Oviedo. Ha sido profesor de Enseñanza Secundaria, y realizador de Televisión Española. Es investigador en el campo de las TIC audiovisuales en educación desde 1986, donde tiene más de 200 publicaciones. Dirige la plataforma orgtransparente.org pionera en divulgar audiovisuales sobre Educación Primaria. Actualmente coordina un proyecto de internacional en colaboración con varios países europeos y administraciones educativas, así como el 2º Congreso Internacional sobre educación de personas adultas www.unioviedo.es/cylaei 

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-10-02
How to Cite
Sánchez Castro S., Pascual Sevillano M. Á. y Fombona Cadavieco J. (2023). Serious games: effects on linguistic competence from the socio-educational differences of the students. Revista Complutense de Educación, 34(4), 769-781. https://doi.org/10.5209/rced.80052
Section
Articles