From the Adaptation Period to the Reception Time. A Collaborative Reflection on Early Childhood Education

Keywords: early childhood education, adjustment, child placement, working group, educational innovation
Agencies: Ayuntamiento de Vitoria-Gasteiz, Servicio de Educación

Abstract

This research has analysed the process of collaborative reflection carried out by the educators of the Municipal Network of Early Childhood´s Schools of Vitoria-Gasteiz to define the key aspects of the adaptation period in their Educational Project, and their way of understanding it. An action-research has been carried out in four phases. This time, the third phase is presented, reflecting on what is currently being done during the adaptation period and how language and modes of action should be transformed in the future. In the study, 115 early childhood education teachers, 12 researchers and 6 technicians have participated in 8 working groups to reconstruct knowledge through different strategies. The conclusions show that the reception time, as opposed to the adaptation period, implies accepting each girl and boy with what they affectively bring to school, so that new affective ties are created that give them security, instead of forcing them to adapt to a rigid structure that was pre-set in advance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Teresa Vizcarra Morales, University of the Basque Country (UPV/EHU)

Facultad de Educación y Deporte de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU). Profesora Titular de Universidad del Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal. Doctora en Filosofía Ciencias de la Educación y licenciada en Educación Física. Grupo de investigación Gobierno Vasco IT1304-19 IKHezi. Líneas de investigación: habilidades sociales y actividad física y deportiva, investigación educativa relacionada con la formación del profesorado y estudios de género.

Elena López-de-Arana Prado, Universidad Autónoma de Madrid

Elena López-de-Arana Prado. Doctora en Humanidades y Educación por la Universidad de Mondragón. Ha sido docente-investigadora en la Universidad de Mondragon y en la Universidad del País Vasco (UPV/EHU). Desde el 2020 ocupa en la Universidad Autónoma de Madrid (UAM) una plaza de Profesora Ayudante Doctora. Sus líneas de investigación se centran en la educación infantil, la formación del profesorado (practicum) y el aprendizaje-servicio.

Rakel Gamito Gomez, University of the Basque Country (UPV/EHU)

Facultad de Educación y Deporte de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU). Profesora laboral interina en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la UPV/EHU. Doctora en Filosofía Ciencias de la Educación, UPV/EHU y graduada en Educación Infantil. Grupo de investigación Gobierno Vasco IT1304-19 IKHezi. Líneas de investigación: tecnología educativa, competencia digital docente y aprendizaje-servicio.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2021-06-16
How to Cite
Vizcarra Morales M. T., López-de-Arana Prado E. y Gamito Gomez R. (2021). From the Adaptation Period to the Reception Time. A Collaborative Reflection on Early Childhood Education. Revista Complutense de Educación, 32(3), 487-497. https://doi.org/10.5209/rced.70665
Section
Articles