How to deal with the situation of isolation among female peers. A case study in the third cycle of Primary Education

  • Raquel Sánchez Ruiz Universidad de Castilla-La Mancha
  • Teresa Escribano Lara Universidad de Castilla-La Mancha
Keywords: peers, girl students, antisocial behavior, marginalization

Abstract

School teasing, abuse, violence, harassment and bullying unfortunately have become a current topic and have even been promoted by the use of new technologies. Although their prevention and processing may be difficult, it is necessary to join the efforts of parents, teachers, and education staff, in short, the whole educational community so as to create a cooperation atmosphere and solve any of these problems that might arise.

Under these premises, this paper, which studies a real isolation case suffered by a school girl in the third cycle of Primary Education and caused by a group of other school girls of the same class, has two main purposes: on the one hand, to establish a prevention protocol which might help avoid or tackle similar situations; on the other hand, to contribute to the investigation of school isolation and establish an action plan or intervention protocol that might support institutional action and disseminate the findings to support the teaching practice and the educational community intervention to face and tackle these situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Sánchez Ruiz, Universidad de Castilla-La Mancha

Dra. Raquel Sánchez Ruiz es profesora en la Facultad de Educación de Albacete en la Universidad de Castilla-La Mancha. Imparte las asignaturas, en los Grados en Maestro de Educación Primaria y en el de Infantil, de Didáctica de la Lengua Inglesa, Metodología Práctica y Lengua Extranjera y su Didáctica II: Inglés. Igualmente, imparte la asignatura de Innovación Educativa en el Aula de Idioma Moderno en el Máster Universitario en Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas de la Universidad de Castilla-La Mancha. Sus principales líneas de investigación son: Didáctica de la lengua inglesa, enseñanza-aprendizaje del inglés y análisis del discurso político.

Teresa Escribano Lara, Universidad de Castilla-La Mancha

Dra. Raquel Sánchez Ruiz es profesora en la Facultad de Educación de Albacete en la Universidad de Castilla-La Mancha. Imparte las asignaturas, en los Grados en Maestro de Educación Primaria y en el de Infantil, de Didáctica de la Lengua Inglesa, Metodología Práctica y Lengua Extranjera y su Didáctica II: Inglés. Igualmente, imparte la asignatura de Innovación Educativa en el Aula de Idioma Moderno en el Máster Universitario en Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas de la Universidad de Castilla-La Mancha. Sus principales líneas de investigación son: Didáctica de la lengua inglesa, enseñanza-aprendizaje del inglés y análisis del discurso político.

Crossmark

Metrics

Published
2015-05-05
How to Cite
Sánchez Ruiz R. y Escribano Lara T. (2015). How to deal with the situation of isolation among female peers. A case study in the third cycle of Primary Education. Revista Complutense de Educación, 26(3), 647-660. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.44556
Section
Articles