30 Years of Scientific Production on Institutional Communication of Universities: Historical Evolution from 1990 to 2020

Evolução histórica de 1990 à 2020

Keywords: Universities, Institutional Communication, Public Relations, Bibliometric Analysis, Scientific Production

Abstract

The scientific interest in the institutional communication of universities is increasingly notable. However, there are no bibliometric studies published in journals indexed in Scopus and WOS that allow us to know the development of scientific production in the field. Thus, this work aims to make a first analysis of the scientific production on the institutional communication of universities during the last 30 years. Four aspects were studied through a quantitative and descriptive methodology: articles, journals, authors, and content. Findings show a state of accelerated growth in this area of study, although it is still in a consolidation phase.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ileana Zeler, Universitat Autònoma de Barcelona

Ileana Zeler es profesora Serra Húnter en el Departamento de Publicidad, Relaciones Públicas y Comunicación Audiovisual de la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB), y doctora en comunicación por la Universitat Rovira i Virgili (URV). Con varios artículos publicados en prestigiosas revistas científicas internacionales, centra sus líneas de investigación en la “comunicación estratégica”, “Relaciones Públicas”, “comunicación digital” y “responsabilidad social corporativa”. Es también vice-chair de la sección de Comunicación Organizacional y Estratégica del European Communication Research and Education Association (ECREA).

 

Paul Capriotti, Universitat Rovira i Virgili

Profesor Titular de la Universitat Rovira i Virgili. Doctor en ciencias de la comunicación por la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), es profesor de relaciones públicas y comunicación corporativa de la Universitat Rovira i Virgili (URV) y profesor invitado en universidades españolas y latinoamericanas. Autor de varios libros, entre ellos Branding corporativo (2009), y de diversos artículos en revistas de prestigio a nivel internacional. También es director de Bidireccional, consultora de estrategia de comunicación y reputación mediática.

Andrea Oliveira, Universidad de Girona

Andrea Oliveira es profesora Serra Húnter en el Departamento de Filología y Comunicación de la Universitat de Girona (acreditación Titular). Ha participado en diversos proyectos de investigación y sus líneas de investigación se centran en la “comunicación de crisis”, “Relaciones Públicas”, “comunicación digital” y “comunicación de los destinos turísticos”. Ella es autora varios artículos publicados en prestigiosas revistas científicas nacionales e internacionales.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-02-17
How to Cite
Zeler I., Capriotti P. y Oliveira A. (2023). 30 Years of Scientific Production on Institutional Communication of Universities: Historical Evolution from 1990 to 2020: Evolução histórica de 1990 à 2020. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 29(1), 235-246. https://doi.org/10.5209/esmp.80639
Section
Research and Documents