Meta-Television and Sitcom in American Television: Case Study of TV series WandaVision (Schaeffer, 2021)

Keywords: TV Series, sitcom, comedy, meta-television, United States

Abstract

In the twenty-first century, a new comedy is prominent inside media and academic circles. It is the case of the fiction series produced by Marvel Studios and Walt Disney Company: WandaVision (Shaeffer, 2021). This paper aims to know the audiovisual factors used by the cited television project regarding the meta-television and the representation of sitcom format. A qualitative methodology is applied to review the literature related to and analyse the production, filmmaking, and narrative strategies in the TV series. Findings show an adjustment of each episode to the sitcoms’ parameters along the time, from the 1950s to the present day. In so doing, the narrative uses meta-television tools and Marvel universe storylines. In conclusion, WandaVision changes the classic parameters of the sitcom with an innovative, attractive and interesting production for viewers and scholars.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María José Higueras-Ruiz, Universidad de Granada

Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad de Granada, donde ejerce como profesora del Departamento de Información y Comunicación. Forma parte del equipo de investigación CommuniCAV “Procesos de creación, producción y postproducción audiovisual y multimedia” (PAIDI SEJ-585) y del Proyecto de Investigación de Excelencia Transmedialización y crowdsourcing en las narrativas de ficción y no ficción audiovisuales, periodísticas, dramáticas y literarias (Ref. CSO2017-85965-P). Ha publicado artículos en destacadas revistas científicas internacionales, como International Journal of Communication, y nacionales, como Communication & Society. Asimismo, ha participado en congresos sobre comunicación y producción audiovisual de renombre internacional.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-02-17
How to Cite
Higueras-Ruiz M. J. (2023). Meta-Television and Sitcom in American Television: Case Study of TV series WandaVision (Schaeffer, 2021). Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 29(1), 117-127. https://doi.org/10.5209/esmp.79957
Section
Research and Documents