Augmented Reality and the media coverage of General Elections in Spain (2019). The case of Atresmedia Group

Keywords: Augmented Reality, Elections, Television, New journalism narratives, Political communication

Abstract

This research examines the use of Augmented Reality for the media coverage of the two Spanish general elections in 2019. The subject matter is focused on two of the main TV channels of Atresmedia media group: Antena 3 and La Sexta. Using a methodology which combines quantitative and qualitative techniques of analysis, the role of this innovative tool within the information narrative has been studied, as well as its integration with the virtual scenography of the set –presenter, concave screen, reflective floor– and the different shapes and functions it takes. The data obtained has allowed confirming the existence of common patterns and several differences in the application of RA in the television-information discourse during both election periods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leyre Eguskiza-Sesumaga, Universidad del País Vasco (UPV/EHU)

Actualmente trabaja como investigadora predoctoral contratada (PIF) en el Departamento de Periodismo II de la Universidad del País Vasco (UPV/EHU). Su labor investigadora gira en torno al área de la comunicación corporativa, siendo la gestión de la comunicación institucional y de crisis sus principales ejes de estudio. Es miembro de Gureiker, grupo de investigación del sistema universitario vasco (tipo A) sobre cibermedios, audiencias y web 2.0. En lo que respecta a su trayectoria profesional, ha trabajado como periodista en medios de comunicación como Deia o Agencia EFE.

Leire Azkunaga-García, University of the Basque Country

Graduada en Comunicación Audiovisual (2016) por la Universidad del País Vasco (UPV/EHU). Tras realizar el Máster en Comunicación Social (2017), centra sus estudios en el ámbito de la comunicación, en especial, en el análisis fílmico. Actualmente, estudiante predoctoral en el Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad del País Vasco y en colaboración con el grupo de investigación Mutaciones del Audiovisual Contemporáneo (MAC).

Ignacio Gaztaka-Eguskiza, University of the Basque Country

Se graduó en Comunicación Audiovisual en la Universidad del País Vasco (UPV/EHU). Tras esto, inició una Tesis Doctoral que estudia el impacto que el género wéstern ha tenido en la obra de Clint Eastwood. Asimismo, sus ámbitos de estudio abarcan las nuevas tecnologías en los medios de comunicación. Al mismo tiempo, compaginó la actividad investigadora con su formación profesional como piloto de drones (RPAS), enfocada en la inserción en el mundo laboral audiovisual.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2021-04-20
How to Cite
Eguskiza-Sesumaga L., Azkunaga-García L. y Gaztaka-Eguskiza I. (2021). Augmented Reality and the media coverage of General Elections in Spain (2019). The case of Atresmedia Group. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), 481-495. https://doi.org/10.5209/esmp.68294