Spanish sports journalists' assessment of the state of the profession in the current digital context

Keywords: Sport journalism, Social media, Content creators, New media, Journalistic quality

Abstract

Sports journalism is one of the major drivers of news in Spain. The need to adapt to new digital formats requires professionals to continually review their skills and communication methods. The objective of this study is to gain firsthand insight, through 15 in-depth, semi-structured interviews with Spanish sports journalists with extensive experience, into their assessment of the state of their profession in aspects related to their skills, their coexistence in the same space as content creators, their relationship with their audience, and how a two-way model that isn't always constructive affects them. The results conclude that our subject of study is aware of the complexity that social media entails in affirming a multidisciplinary professional profile; it asserts the importance of informative quality; it does not seek to copy and mimic content creators, from whom it differs and places itself on a distant plane. The sports journalists interviewed value audience participation when it makes a constructive contribution, and while there is no prevailing position on how negative criticism, hatred, and insults, present in the dynamics of their work, affect them, they do not feel conditioned and communicate without seeking the continued satisfaction of viewers, prioritizing the quality of the news piece and its veracity over more quantitative data such as clicks, likes, or views.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alberto Martín García, Universidad de Valladolid

Licenciado en Publicidad y RR.PP. por la Universidad de Valladolid y doctor en Comunicación, por la misma institución, con la tesis titulada «Análisis de la figura del community manager como voz de las marcas en las redes sociales». Su línea de investigación principal está relacionada con las redes sociales y su relación con las marcas y los medios de comunicación. Desde el año 2011 es profesor en la Universidad de Valladolid, actualmente en la categoría de Ayudante Doctor y acreditado a Profesor Titular por la ANECA desde 2024. Ha escrito cinco novelas. Con su tercera publicación, titulada El silencio de Raquel, consiguió el Premio Talento Caligrama 2019, editada por Penguin Random House en su edición de bolsillo. 

 

Álex Buitrago, Universidad de Valladolid

Licenciado en Publicidad y RR.PP. por la Universidad de Valladolid y doctor en Comunicación, por la misma institución, con la tesis titulada «Análisis de la figura del community manager como voz de las marcas en las redes sociales». Su línea de investigación principal está relacionada con las redes sociales y su relación con las marcas y los medios de comunicación. Desde el año 2011 es profesor en la Universidad de Valladolid, actualmente en la categoría de Ayudante Doctor y acreditado a Profesor Titular por la ANECA desde 2024. Ha escrito cinco novelas. Con su tercera publicación, titulada El silencio de Raquel, consiguió el Premio Talento Caligrama 2019, editada por Penguin Random House en su edición de bolsillo. 

 

Dolores Rando Cueto, Universidad de Málaga; Universidad Internacional de Valencia

Doctora en Comunicación (universidades de Cádiz, Huelva, Málaga y Sevilla), acreditada como profesora contratada de universidades públicas y profesora de universidad privada (ANECA). Premio extraordinario de doctorado (2021). Licenciada en Periodismo y en Publicidad y Relaciones Públicas, con máster en Investigación en Comunicación Periodística. Experta universitaria en Comunicación, Protocolo y Organización de Actos Institucionales y Corporativos. Concesionaria de una Ayuda Margarita Salas del gobierno español. Investigadora docente en la UMA y en la Universidad Internacional de Valencia. Miembro del Proyecto Nacional de Generación del Conocimiento sobre Gestión de la Comunicación en Startups lideradas por Mujeres.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-11-25
How to Cite
Martín García A., Buitrago Á. . y Rando Cueto D. (2025). Spanish sports journalists’ assessment of the state of the profession in the current digital context. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 31(4), 967-977. https://doi.org/10.5209/esmp.103715