Research on Disinformation and Fake News in Spanish-Language Communication Journals: Lines of Inquiry, Mapping, and Trends

Keywords: disinformation, fake news, literature review, social media, fact-checking

Abstract

This paper presents a systematic review of Spanish-language scientific literature on disinformation and fake news, published in academic journals in the field of Communication Studies indexed in Latindex. The main objective is to provide an updated and comparative map of the current state of research in this area, with the aim of identifying prevailing thematic lines, editorial patterns, and conceptual frameworks. To this end, two distinct corpora are constructed: one focused on the term desinformación (405 references) and the other on fake news (251 references), both extracted from the Dialnet Plus bibliographic portal using thematic, linguistic, and indexation filters. The methodology combines the analysis of journals and countries of publication, the chronology of the articles, the terminology used in titles, and the thematic classification of the studies. The findings reveal a notable editorial concentration in Spain and a high degree of overlap among the most active journals. Research output intensifies from 2020 onwards, although publications focusing on desinformación show a longer and more academically consolidated trajectory than those on fake news. The most frequent topics include political manipulation, media literacy, health-related disinformation, and the role of digital technologies. While fake news tends to be associated with empirical and technological approaches, desinformación is linked to more structural and critical perspectives. The research provides a comparative map that illustrates the evolution and diversification of research on disinformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Víctor Mario Passalacqua Herrera, Universidad de Málaga

Víctor Mario Passalacqua Herrera. Graduado en Periodismo por la Universidad de Málaga, Máster en Cultura de Paz, Conflictos, Educación y Derechos Humanos por la Universidad de Málaga. En la actualidad es estudiante del Programa de Doctorado Interuniversitario en Comunicación por la Universidad de Málaga y desarrolla su actividad investigadora alrededor del fenómeno de la desinformación y la concentración mediática. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1014-2224

José Patricio Pérez-Rufí, Universidad de Málaga

José Patricio Pérez-Rufí. Profesor Titular de Universidad del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad de Málaga. Es Doctor en Comunicación Audiovisual por la Universidad de Sevilla (2005), licenciado en Comunicación Audiovisual (1999) y licenciado en Periodismo (1997) por la Universidad de Sevilla. Forma parte como docente del Programa de Doctorado Interuniversitario en Comunicación de las Universidades de Sevilla, Málaga, Huelva y Cádiz. Es miembro del Equipo de Investigación COMMUNICAV Procesos de creación, producción y postproducción audiovisual y multimedia (SEJ585) desde 2016 hasta la actualidad. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7084-3279

Penélope Martín-Martín, Universidad de Málaga

Penélope Martín-Martín. Profesora Ayudante Doctora, es docente e investigadora en la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad de Málaga desde 2007. Doctora en Comunicación con mención internacional. Como profesional ha desarrollado el ejercicio en el campo de la Producción Audiovisual Publicitaria, como Jefa de producción de audiovisuales de spots, videoclips, photoshooting a nivel nacional e internacional. Su docencia se ha realizado fundamentalmente en Grados y Postgrados, como también en Secundaria. Sus líneas de investigación, por tanto, sus artículos y capítulos de libro, fundamentalmente, se centran en la producción de audiovisuales y los nuevos formatos y las nuevas tecnologías. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2011-7874

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-09-10
How to Cite
Passalacqua Herrera V. M., Pérez-Rufí J. P. y Martín-Martín P. (2025). Research on Disinformation and Fake News in Spanish-Language Communication Journals: Lines of Inquiry, Mapping, and Trends. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 31(3), 655-668. https://doi.org/10.5209/emp.102187
Section
Articles