Moral panics in social media times: Disinformation and panic about what others say and read on the internet

Palabras clave: desinformación, libertad de expresión, medios de comunicación, pánico moral, redes sociales

Resumen

This article aims to demonstrate that the concept of moral panic and its associated theoretical construction are of crucial importance in understanding how the media convey information and fabricate social problems in contemporary society. To illustrate this argument, we examine the social concern surrounding disinformation, which also enables us to display how the fear thereof thrives on social anxiety about the consequences of online speech acts. Our contention is that within the current communicative landscape, influenced by digitalisation and the centrality of social networks, the media continually produce—albeit not always explicitly—images and discourses about deviance that are designed to provoke responses of outrage and moral panic among the public. This ongoing competition for ‘panic production’ evolves into a struggle to control daily trends and, paradoxically, may impede the emergence of significant and successful moral panics akin to those described by Cohen. Nevertheless, these potential and ‘short-range’ panics coalesce around social anxieties and fears, reinforcing them and perpetually laying the groundwork for new panics to arise.

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Editora: 
Grupo de Investigación Cultura Digital y Movimientos Sociales. Cibersomosaguas

Biografía del autor/a

Jesús Aguerri, Universidad de Zaragoza

Profesor Ayudante Doctor en el Área de Trabajo Social de la Universidad de Zaragoza. Se doctoró en Sociología de las Políticas Públicas en la Universidad de Zaragoza y ha sido investigador Juan de la Cierva en la Universidad Miguel Hernández de Elche. Su trayectoria ha girado principalmente en torno a la investigación del control social y la sociología del derecho.

Carlo Gatti, University of Turku

Doctorando en el departamento de Criminología y Sociología del Derecho de la Universidad de Turku (Finlandia). Es Máster en Derecho por la Universidad La Sapienza de Roma (Italia), y Máster en Sociología del Derecho Penal por la Universidad de Barcelona (España), donde es miembro del Observatorio del Sistema Penal y de los Derechos Humanos (OSPDH).

Aitor Jiménez, Universidad de País Vasco

Investigador Ramón y Cajal en el Instituto Internacional de Sociología del Derecho. También es profesor de Derecho en la Universidad del País Vasco (UPV/EHU) y está adscrito al Departamento de Criminología de la Universidad de Melbourne y al “ARC Centre of Excellence for Automated Decision-Making and Society”

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Publicado
2025-03-25
REVISIONES EN ABIERTO
Cómo citar
Aguerri J. ., Gatti C. y Jiménez A. (2025). Moral panics in social media times: Disinformation and panic about what others say and read on the internet. Teknokultura. Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales, 22(2), 239-249. https://doi.org/10.5209/tekn.98025