Patterns of consumption and digital entertainment among young people: A sociological approach to monetary spend on audiovisual digital platforms, content creators and gaming

Keywords: content creation, leisure, video games, youth
Agencies: Fundación FAD juventud

Abstract

This article studies the digital leisure activities of young people in Spain, focusing on their digital consumption habits and spending patterns on subscription-based digital platforms for audiovisual content, on content creators (subscriptions, donations) and video games (purchases, subscriptions and microtransactions). The study employed a quantitative methodology and univariate and bivariate analysis, which were complemented by a multinomial logistic regression model. Gender, age, educational level, employment situation, material deprivation, access to technology and digital leisure frequency were included as control variables. In terms of the main findings, the widespread adoption of paid services stands out, as well as some associated risks, such as increased and uncontrolled spending (particularly in relation to content creation and microtransactions in gaming practices) among more vulnerable social groups (lower educational levels, higher material deprivation).

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Author Biographies

Daniel Calderón Gómez, Universidad Complutense de Madrid

Profesor de sociología en la Universidad Complutense de Madrid y secretario del Comité de Sociología del Conocimiento y de la Ciencia y la Tecnología (FES). Ha trabajado como investigador social en el Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud (FAD) (2020-2021). Su trayectoria investigadora abarca temas como la sociología de la juventud, la sociedad digital, los estudios de brecha digital, ocio digital y sobre estratificación social. Autor de más de 30 publicaciones científicas, destacando el libro Juventud, desigualdad y sociedad digital (2021, Tirant lo Blanch), así como más de una decena de artículos publicados en revistas científicas nacionales e internacionales. Ha participado en el proyecto europeo RESCuE sobre "Patrones de Resiliencia de Hogares en situación de vulnerabilidad" (2015-2017, UCM) y en Fondo Específico de Investigación de "Estudios sobre desigualdad social" (2018-2021, UCM), además de diversos contratos privados de investigación.

Alejandro Gómez Miguel, Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud

Sociólogo especializado en métodos de investigación social y de mercado y evaluación de programas y proyectos. Videojugador reincidente, con interés en el análisis, crítica y reflexión sobre videojuegos, con foco en su papel dentro de la sociedad de masas, su valor como entretenimiento, bien de consumo y medio de expresión cultural. Cuando tengo tiempo hago cosas en Metamakinitas, un proyecto de divulgación sobre videojuegos junto a mi amigo Pedro.

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2023-07-03
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Calderón Gómez D. y Gómez Miguel A. (2023). Patterns of consumption and digital entertainment among young people: A sociological approach to monetary spend on audiovisual digital platforms, content creators and gaming. Teknokultura. Journal of Digital Culture and Social Movements, 20(2), 251-260. https://doi.org/10.5209/tekn.84855

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