Teaching and learning in cyberspace: Insights from cyberfeminist pedagogies for virtual education. A systematic literature review
- Paloma Sepúlveda-Parrini Universidad Autónoma de Barcelona https://orcid.org/0000-0002-6961-6175
- Paloma Valdivia-Vizarreta Universidad Autónoma de Barcelona https://orcid.org/0000-0003-1499-5478
- Pilar Pineda-Herrero Universidad Autónoma de Barcelona https://orcid.org/0000-0001-6270-8045
Abstract
Virtual environments present enormous challenges in terms of gaps and inequalities, one of which is the role of gender and its implications in technology-mediated relationships. Virtual higher education is no exception to this issue. This systematic literature review aims to identify the contributions of cyberfeminist pedagogies and their validity in the current context of virtual higher education. Based on texts published between 1999 and 2019, we systematized the main ideas around five key areas: professors, students, platforms, pedagogical designs and institutions. The results show that cyberfeminist pedagogies have a broad contemporary reach as they are in tune with current debates on feminism on the Internet, feminist pedagogies, the inclusion of the gender perspective in higher education, and technology-mediated education modalities. We conclude that, despite the scarce use of the concept of cyberfeminist pedagogies in recent years, it has gained relevance in the context of the transformation of higher education, the increased interest in educational technologies post-pandemic, and the latent issue of violence, gaps and inequalities in cyberspace.
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Author Biographies
Profesora de Historia y Geografía (Universidad de Chile). Máster en Investigación en Educación (Universidad Autónoma de Barcelona). Actual investigadora predoctoral del Doctorado en Educación, Facultad de Educación, Departamento de Teorías de la Educación y Pedagogía Social de la Universidad Autónoma de Barcelona. Becaria de la Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo (Chile), Beca Chile para estudios de doctorado en el extranjero (convocatoria 2019). Miembro del equipo del grupo EFI sobre Eficacia de la Formación Continua. Línea de investigación: educación superior virtual, eLearning, calidad del eLearning, género y tecnologías, ciberfeminismo, MOOC y democratización del conocimiento.
Doctora en Ciencias de la Educación, Licenciada en Educación Primaria y Máster de Gestión y Planificación Educativa. Investigadora postdoctoral UAB. Es miembro del grupo GIPE-GAPEF y EFI sobre Eficacia de la Formación Continua, además responsable de comunicación de la Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social. Líneas de investigación: tecnología, educación y sociedad. Sobre todo, tecnologías para la innovación social, eLearning, creación y evaluación de plataformas de educación, Moodle, MOOC, aplicaciones para móviles. Así como indicadores para la sostenibilidad de proyectos socioeducativos, análisis de redes comunitarias, metodologías TIC del profesorado universitario y animación a la lectura.
Pedagoga y doctora en Ciencias de la Educación. Profesora titular de Economía de la Educación y Pedagogía Laboral en la UAB. Miembro del grupo de investigación GIPE sobre Políticas Educativas, y directora del subgrupo EFI sobre Eficacia de la Formación Continua. Ha dirigido diversas investigaciones sobre la creación y aplicación de sistemas para evaluar la eficacia de la formación en el trabajo. Líneas de investigación: planificación y evaluación de la formación en las organizaciones, mujeres y formación, evaluación participativa de intervenciones educativas, factores de éxito de la educación superior.
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