Melodic dictation: analysis of the students’ performance in the access examinations to music professional grade in Catalonia

Keywords: Melodic dictation, Aural education, Rhythm, Pitches, Melodic intervals, Music Theory, Access examinations

Abstract

Melodic dictation is regarded as a fundamental activity in the aural education of the Music Theory students in music professional schools and conservatories in Catalonia. The objective of the present study was to carry out an exploratory analysis of the performance of students when undertaking the melodic dictation included in the access examination to the first course of professional grade in a music professional conservatory in Catalonia. The sample was composed of 50 students, with an average age of 12.2 years old (SD = 1.6 years old). The durations, pitches and intervals of the transcriptions were analyzed. On the one hand, among other results the study made it possible to confirm the existence of statistically-significant differences among (1) the durations, pitches and intervals, in favor of the durations; (2) the ascending and descending intervals, in favor of the ascending ones; (3) the steps and leaps, in favor of the steps; and (4) the first and second fragment of the melody, in favor of the second one for the three analyzed parameters. On the other hand, no significant differences were detected between pitches and intervals. The rationalization of the performance attained in melodic dictation with regards to the durations, pitches and intervals may encourage and help teachers in understanding the melodic perception of their students. Thanks to that, the teaching practice might be improved by elaborating pedagogical proposals that allow teachers to develop students’ relative pitch skills more efficiently.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Imma Ponsatí, Conservatori de Música Isaac Albéniz de Girona

Imma Ponsatí es profesora titular del Conservatori de Música Isaac Albéniz de Girona. Es Doctora en Didáctica de la Música por la Universitat Autònoma de Barcelona, Maestra de Educación Primaria y titulada superior en las especialidades de Composición, Solfeo, Pedagogía Musical y Musicología. Asimismo, obtuvo la titulación profesional de Piano y el Diploma Pedagógico de Educación Musical Willems. Es miembro del Grupo de Investigación en Educación Auditiva Musical (GREAM). Su investigación se centra en el estudio de estrategias que permitan a las/los estudiantes adquirir y mejorar sus habilidades auditivas musicales.

Daniel Cassú, Atmira Consultora Madrid

Daniel Cassú es Doctor en Ciencias Químicas por la Universidad de Gerona (UdG), especializado en Química Orgánica y Computacional. Ha ejercido como científico de datos en el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), en Banco Santander y en Atmira Consultora (Madrid), donde actualmente desarrolla su actividad profesional llevando a cabo diseño metodológico, tratamiento de datos, modelaje y análisis estadístico. Es miembro del Grupo de Investigación en Educación Auditiva Musical (GREAM).

Miquel Amador, Universitat Autònoma de Barcelona

Miquel Amador es Doctor en Ciencias de la Educación y Licenciado en Pedagogía. Es Profesor Titular en la Universitat Autònoma de Barcelona (PAJ) y especialista en metodología y análisis de datos. Ha publicado numerosos libros y artículos. Colabora en distintos grupos de investigación coordinando los procesos de investigación y los equipos de análisis de datos. Ha dirigido numerosas tesis doctorales y de máster. Es miembro del Grupo de Investigación en Educación Auditiva Musical (GREAM).

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-06-24
How to Cite
Ponsatí I., Cassú D. y Amador M. (2022). Melodic dictation: analysis of the students’ performance in the access examinations to music professional grade in Catalonia. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 19, 185-207. https://doi.org/10.5209/reciem.77634
Section
Articles