Amazonian quena: artistic and cultural expression in Peruvian music

Keywords: Amazonian quena, Amazonian music, Amazonian culture, folklore, case study

Abstract

The quena (also known by qqena, kena, kkena or kkhena) is an airphone belonging to the family of flutes or wind instruments. Due to its antiquity, richness of variants, and particular sound, Peru’s National Institute of Culture (INC) declared the quena as National Cultural Heritage, considering the great transcendence in the traditional Peruvian music. The Amazonian quena is an instrument that originates from the Andean quena and its studies are very scarce. The aim of this study was to analyze the perceptions of music teachers about the Amazonian quena in educational institutions in the province of Datem del Marañón, Loreto. Qualitative research methods were used in this study to address the research question. A qualitative case study was the approach selected to undertake the study. The qualitative interview has been chosen as method to gather information from key informants (two quena teachers from an educational institution) who have personal experiences, attitudes, perceptions and beliefs related to the Amazonian quena. The participants received an information sheet with details regarding the voluntary nature of their participation, confidentiality and anonymity, and the nature and aims of the research. This study used the method of thematic analysis to identify themes, categories, concepts and meaning. Results indicate that the Amazonian quena is an important instrument widely played on ceremonies and festive occasions, where they preserve a role and symbolism linked with popular culture and a strong sense of regional identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yon Govy Ramírez-Rodríguez, Escuela Nacional Superior de Folklore "José María Arguedas"

Licenciado en Educación, Arte y Cultura por la Escuela Nacional Superior de Folklore José María Arguedas. Músico quenista profesional. Titulado como Técnico en administración de empresas por el Instituto Frederick Winslow Taylor. Docente de quena andina y amazónica. Invitado en el XIII Encuentro Internacional de Quenistas (EIQ) realizado del 20 al 26 de septiembre del 2021.

Nelly Ríos-Espino, Escuela Nacional Superior de Folklore "José María Arguedas"

Profesora e investigadora en la Escuela Nacional Superior de Folklore "José María Arguedas". Doctoranda en Educación por la Universidad Alas Peruanas. Egresada de la Maestría en Administración de la Educación por la Universidad de Lima. Licenciada en Educación por la Universidad Nacional Federico Villarreal. Especialista en Investigación Cualitativa (Diplomado) por la Universidad Peruana Cayetano Heredia (UPCH).

Eliana Gallardo-Echenique, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas

Ph.D. en Tecnologías Educativas: e-learning y gestión del conocimiento en la Universidad Rovira i Virgili (España). Calificada como investigadora CONCYTEC en el Registro Nacional de Ciencia, Tecnología y de Innovación Tecnológica – RENACYT (Código P0030507). Profesora investigadora a tiempo completo de la Facultad de Comunicaciones de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). Ha impartido cursos en varias prestigiosas universidades del Perú. Realizó una estancia de investigación en el Programa de Doctorado “Learning Sciences” (DTP-LS) en la Universidad Ludwig Maximilian University de Munich, Alemania. Ha sido investigadora del Proyecto Internacional ACACIA co-financiado por el Programa Erasmus+ de la Unión Europea. Asimismo, es la investigadora principal del Proyecto “Digital learners in Higher Education”. Ha sido tallerista y conferencista en diversos eventos científicos y congresos en Alemania, Bélgica, España, Portugal, Turquía, México, Colombia, Chile, Ecuador y Perú. Autora de numerosos artículos publicados en revistas indexadas. Experta en método cualitativo y mixto.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-06-24
How to Cite
Ramírez-Rodríguez Y. G., Ríos-Espino N. y Gallardo-Echenique E. (2022). Amazonian quena: artistic and cultural expression in Peruvian music. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 19, 121-139. https://doi.org/10.5209/reciem.75752
Section
Articles