"The baby relies on the sound of my voice." Maternal perceptions of musical singing interactions between mother and child.

Keywords: musical activities, singing, maternal voice, communication mechanisms, affective experiences

Abstract

Musical interactions between mother and child are expression and communication phenomena that have been present in all civilizations through the different manifestations of the mother's voice, and they have been the object of study in various investigations. This article follows this line of research by documenting the perspectives of nine mothers of up to 18-month year old babies on musical interactions specifically related to singing and the intervention of the mother's voice in the province of Barcelona. This qualitative study utilizes the semi-structured interview with open-ended questions for data collection. In the process of transcription and analysis, open and manual coding was used to define specific categories: pregnancy, repertoire, origin, frequent actions, and affective experiences. These categories could group the most important characteristics of the musical interactions described by the mothers in their narrations. The results indicate that the participating mothers use communicative mechanisms of musical expression that go beyond the action of singing to show the baby that s/he is being cared for, protected, and loved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Lerma Arregocés, Universidad Autónoma de Barcelona

Doctoranda de segundo año en el Doctorado en Educación por la Universitat Autònoma de Barcelona bajo la dirección de la Dra. Jèssica Pérez-Moreno. Máster en Musicología, educación musical e interpretación de la música antigua en la Universitat Autònoma de Barcelona y Grado superior de Licenciatura en Música en la Universidad Tecnológica de Pereira (Colombia).  Sus intereses de investigación se centran en el área de educación e iniciación musical temprana, primordialmente en el entorno familiar y escolar.  

Jèssica Pérez-Moreno, Autor/a, Universitat Autònoma de Barcelona

Doctora en Didáctica de la Música por la Universitat Autònoma de Barcelona, y Profesora Agregada en la misma universidad. Actualmente coordina el Grado en Educación Infantil en la UAB. Sus intereses de investigación se centran en el área de educación musical en la etapa infantil y especialmente en relación con la actividad cotidiana tanto en contexto escolar como familiar. Pérez-Moreno ha sido profesora visitante de la University of Exeter, University College London, así como de la The Ohio State University. Desde el año 2016 y hasta 2022 ha formado parte de la Comisión de Educación Musical Infantil (ECME) de la International Society for Music Education, así como del comité científico y editorial de distintas revistas de impacto nacionales y de congresos internacionales.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-06-24
How to Cite
Lerma Arregocés D. y Pérez-Moreno J. (2022). "The baby relies on the sound of my voice." Maternal perceptions of musical singing interactions between mother and child. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 19, 27-49. https://doi.org/10.5209/reciem.75464
Section
Articles