Project-based learning and its implementation in primary school music classes

Keywords: Project based learning, Active methodologies, Primary education, Music education, Active learning., Active learning

Abstract

Project-based learning, as an active methodology, has made its incursion into schools mainly after the implementation of the Organic Law 8/2013, of 9 December, for the improvement of the quality of education –LOMCE–. The methodological application of the PBL necessarily requires specific permanent training and adjusted to each teacher group. The research we present focuses on the music education specialist teaching collective that teaches in the primary stage of the province of Avila. We have tried to know the specific training referred to in PBL and its application in the music classroom. The study has used a preferably qualitative methodology and the conclusions determine the lack of training in PBL for teachers linked to the lack of implementation of this methodology, despite which they consider it innovative, inclusive, sustainable and transferable.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Inés María Monreal Guerrero, Universidad de Valladolid

Doctora en Pedagogía por la Universidad de Valladolid. Profesora Ayudante Doctor en el Departamento de Didáctica de la Expresión Musical y Profesora de posgrado en Innovación Educativa y Tendencias Emergentes de la Universidad de Valladolid. Funcionaria de carrera del Cuerpo de Enseñanza Secundaria, en la especialidad de Música. Líneas de investigación: evaluación formativa en enseñanza superior, metodologías activas en educación musical, pensamiento visible y TIC.

Elena Berrón Ruiz, Universidad Católica de Ávila

Doctora en Investigación e Innovación en Educación por la Universidad de Valladolid. Funcionaria de carrera del Cuerpo de Profesores de Música y Artes Escénicas en la especialidad de Lenguaje Musical y del Cuerpo de Maestros en la especialidad de Música. Líneas de investigación: pedagogía musical, uso didáctico de las TIC, educación auditiva y creatividad musical.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2019-08-19
How to Cite
Monreal Guerrero I. M. y Berrón Ruiz E. (2019). Project-based learning and its implementation in primary school music classes. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 16, 21-41. https://doi.org/10.5209/reciem.64106
Section
Articles