Service Learning in Musical Education: Literature Review and Recommendations for Practice

Keywords: socio-community learning, service-learning, systematic review, music, pedagogical method

Abstract

In order to meet the needs of nowadays challenges, music education with a social impact is starting to gain attention, for example through sociocommunitary educational projects that include Service Learning (SL) as a methodological proposal. To explore the possibilities and limitations of SL in musical education, the present review attempts to provide the academic community with those tools and knowledge which are necessary in order to establish the state of the art and optimize this type of educational practices. Based on the guidelines established by Moher et al. (2009), the starting point of this review is a search developed in three of the most important databases of the educational field from an international perspective: Web of Science (WoS), Scopus-Elvesier (SCOPUS) and Education Resources
Information Center (ERIC). The inclusion and exclusion criteria utilized let the research team remove
the information that, despite being linked to the topic, was not within the objectives and interests of
the study. The analysis comprised the 18 papers that satisfied the criteria, and comprises the following
descriptive axes: research method, research tools used, curricular content developed, educational stage,
service receivers, impact on the receivers, impact on the students, length of the projects and type of
service-learning. The text analyzes each one of these axes. Regarding the results obtained, this paper
concludes with several concrete recommendations to assist both practical application and scientific
investigation. These suggestions aspire to foster the sociocummunitary educational possibilities of
musical education through SL.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Òscar Chiva-Bartoll

Profesor del Departamento de Educación y Didácticas Específicas de la Universitat Jaume I. Coordinador del Grupo de Investigación ENDAVANT. Doctor interuniversitario con mención internacional en el programa de Ética y Democracia, de las Universidades Jaume I y la Universidad de Valencia. Ha realizado estancias de investigación y participa en diferentes proyectos de investigación y seminarios de innovación educativa relacionados con el aprendizaje-servicio.

Celina Salvador-García

Maestra de Educación Primaria y colaboradora del Grupo de Investigación ENDAVANT. Doctora universitaria con mención internacional en el programa de Educación de las Universitat Jaume I. Ha realizado varias estancias de investigación y ha participado en diferentes proyectos de investigación. Sus líneas de investigación giran en torno a la innovación educativa, tema sobre el cual ha realizado diversas publicaciones.

Sergio Ferrando-Felix

Maestro de Educación Física en CEIP El Rajolar y estudiante de doctorado en didácticas específicas de la UV. Ha participado en diferentes jornadas, seminarios y congresos, y ha publicado diversos capítulos de libro y artículos. Además, fue galardonado con el Premio RAGALO 2016 al impulso del Aprendizaje-Servicio por la UV. En la actualidad, es miembro del Grupo de Investigación de Actividad Física, Educación y Sociedad UV así como de UVAPS y Edublogs.

Alberto Cabedo-Mas

Profesor titular de educación musical en la Universidad Jaume I de Castellón, España. Es autor de varias publicaciones en libros y revistas científicas nacionales e internacionales. Es director de la revista Eufonía: Didáctica de la Música, miembro del comité editorial en varias revistas académicas nacionales e internacionales. Sus intereses de investigación incluyen la educación musical, los proyectos socioeducativos y la transmisión de música a través de culturas.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2019-08-19
How to Cite
Chiva-Bartoll Ò., Salvador-García C., Ferrando-Felix S. y Cabedo-Mas A. (2019). Service Learning in Musical Education: Literature Review and Recommendations for Practice. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 16, 57-74. https://doi.org/10.5209/reciem.62409
Section
Articles