Key documents from European Union about Music Education in compulsory education

  • Narciso José López García Facultad de Educación de Albacete (Universidad de Castilla-La Mancha).
  • María del Valle De Moya Martínez Facultad de Educación de Albacete (Universidad de Castilla-La Mancha).
Keywords: Music education, European Union, educational systems, educational policy, decision – making.

Abstract

The European Union, assuming UNESCO guidelines on the importance of Art Education in children’s integral development, has spent decades working for the full inclusion of this area of knowledge in the curricula of its member States and asking their educational institutions for a series of reports containing the current status of this matter in the educational systems of the twenty-eight, in order to know its configuration in their educational rules, and to launch appropriate proposals for improvement that will allow to consolidate its presence in the national curricula. Our work is based on collecting and analyzing most significant aspects published in these texts and selecting those which, due to their specific content, reflect the EU position on Music Education in basic teachings, providing a brief overview of the eleven documents they offer, in our view, the most relevant aspects of educational music policies that are being developed on the EU scale, how these ones have influenced national curricula and general conclusions derived from this analytical process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Narciso José López García, Facultad de Educación de Albacete (Universidad de Castilla-La Mancha).
Maestro de Música del CEIP Cervantes, de Albacete. Diplomado en Profesorado de EGB por la especialidad de Ciencias Humanas (UCLM), Licenciado en Historia y Ciencias de la Música (UNIRIOJA) Y Doctor en Didácticas Específicas (Educación Musical). Funcionario de carrera del cuerpo de Maestros por la especialidad de Educación Musical. Ponente y comunicante en diversos congresos nacionales e internacionales. Ha publicado varios artículos en revistas especializadas. Coautor del libro La música en las escuelas europeas y del material didáctico Aprendo a tocar la flauta dulce 3º y 4º de Primaria. Sus líneas de investigación actuales giran en torno a la didáctica musical, la integración de las TIC en la escuela y la Educación Musical en Europa. Miembro del grupo de investigación LABINTIC, de la Facultad de Educación de Albacete (UCLM).
María del Valle De Moya Martínez, Facultad de Educación de Albacete (Universidad de Castilla-La Mancha).
Licenciada en Geografía e Historia (Universidad Complutense de Madrid), Doctora en Historia del Arte (Universidad de Castilla – La Mancha), Titulada Superior en Musicología y en Lenguaje Musical (Real Conservatorio Superior de Música de Madrid), Título Profesional de Piano y Superior de Pedagogía Musical (Conservatorio Superior de Música), Catedrático de Enseñanza Secundaria en excedencia, miembro del grupo de Investigación LABINTIC, de la Facultad de Educación de Albacete (Universidad de Castilla – La Mancha), miembro del Centro de Investigación y Documentación Musical de Castilla – La Mancha y Profesora Titular de Didáctica de la Expresión Musical de la Facultad de Educación de Albacete (Universidad de Castilla – La Mancha).
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2017-09-15
How to Cite
López García N. J. y De Moya Martínez M. d. V. (2017). Key documents from European Union about Music Education in compulsory education. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 14, 171-186. https://doi.org/10.5209/RECIEM.52409
Section
Articles