Needs of an emotional nature of teachers in the context of a pandemic

Keywords: emotion, teacher, qualitative analysis

Abstract

INTRODUCTION: Although evidence has been generated on the positive impact of emotional training in teachers, there is a need to collect empirical and situated data on the role that the emotional dimension has in the school environment in the context of the health emergency, for the design, implementation and evaluation of processes that allow increasing competencies/skills/emotional skills in teachers. Given the above, this research aims to identify needs of an emotional nature related to the class work of teachers in the context of a pandemic. METHOD: A qualitative analysis of a group interview with 54 teachers from two educational centers in the regions of Valparaíso and Ñuble, in Chile, was carried out. RESULTS: The needs of an emotional nature detected in this research correspond to: acquisition of tools for tolerance to frustration and emotional regulation, learning of strategies for managing anxiety and stress, as well as the requirement to reinforce a positive outlook and optimism. DISCUSSION: The difficulties caused by telematic work and the compatibility of roles and tasks that correspond to teachers as members of a school community and their family group, preferably derive from unpleasant experiences associated with emotions such as frustration, anxiety, stress, sadness and sorrow, which should lead to the recognition of needs that guide the design of support proposals for the members of the educational communities, from a situated perspective, adjusted to their requirements.

Downloads

Author Biographies

Alejandro Gallardo Jaque, Universidad de Playa Ancha

Profesor de Biología, Consejero educacional y vocacional, Magíster en Orientación Educacional, Magíster en Desarrollo Personal e Interpersonal. Doctor en Educación (U. de Girona). Académico de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Playa Ancha. Integrante del Programa Disciplinario de Orientación Educacional.

ÁREAS DE EXPERIENCIA:

Competencias genéricas en el desempeño docente; Competencias emocionales; Comunicación efectiva, empatía y asertividad; Desarrollo personal y Bienestar docente; Objetivos de Aprendizaje Transversales y Orientación; Gestión de la convivencia escolar.

Nelly Lagos San Martín, Universidad del Bio Bío

Profesora de Educación General Básica, mención en Trastornos del Aprendizaje(Universidad del Bío Bío), Magíster en Educación en Educación mención en Orientación(Universidad del Bío Bío), Doctor en Investigación Educativa(Universidad de Alicante, España).

Profesora Asistente A del Departamento de Ciencias de la Educación, Facultad de Educación de la Universidad del Bío Bío. Docencia en la Universidad Internacional de Valencia, programa de Máster en Psicopedagogía (6 horas asignatura: Prácticas). Integrante del Grupo de investigación UBB/en vías de consolidado (Código: 195623 GI/VC)

Gastón Aguilar Pulido, Universidad de Playa Ancha

Profesor de Estado en Castellano(Universidad de Chile), Consejero Educacional y Vocacional(Universidad de Playa Ancha), Magíster en Administración educacional(Universidad de Playa Ancha).

Profesor Asociado del Departamento de Ciencias de la Educación de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Playa Ancha. Integrante de la línea de Orientación educacional. Coordinador  Postítulo en Orientación Educacional,  2014-2021, Universidad de Playa Ancha.

Octavio Poblete Christie, Universidad de Playa Ancha

Psicólogo, Magíster en Psicología Clínica(U. Diego Portales), Doctor en Psicología(U. de Chile).

Docente media jornada U, de Playa Ancha, Campus San Felipe. Coordinador de Investigación Campus San Felipe, U. de Playa Ancha. Director Canal Emocional, U. de Playa Ancha (https://upla.cl/canalemocional/)

View citations

Crossmark

Published
2023-10-02
How to Cite
Gallardo Jaque A., Lagos San Martín N., Aguilar Pulido G. . y Poblete Christie O. (2023). Needs of an emotional nature of teachers in the context of a pandemic. Revista Complutense de Educación, 34(4), 809-820. https://doi.org/10.5209/rced.80137
Section
Articles