What schools and families do need to forge a partnership? The Preschool and Primary School Teacher's Perspective

Keywords: school, family, teachers, participation

Abstract

Introduction. The relationship between school and family is an essential element of educational quality that needs to be strengthened (European Commission, 2021). The aim of this study is to analyse, from the teachers' perspective, the needs of schools and families in order to build a successful partnership. Method. The focus group technique was used to gain a depth approach into the subjective view of the teachers. Sixteen pre-school and primary school teachers took part in three focus groups. Their discourse was analysed trough Atlas-ti software. Results. Two sub-dimensions emerged, one referring to the needs of the schools (five categories) and the other to those of the families (one category). Regarding schools, firstly, the need to regulate the school-family relationship is mentioned, although it is limited to the obligations of families, even with punitive consequences. However, teachers also empathise with families' difficulties to conciliate work and family life, advocating more flexible working hours for teachers to facilitate family participation. Other need refers to the opening of schools to families and the community, even creating learning networks, with the support and coordination of other institutions. Finally, there is a reference to specific support to work adequately with multicultural families. Regarding the needs of families, teachers consider that they require training, especially to alleviate their deficiencies and, to a lesser extent, to favour their participation. Conclusions. Teachers are the key agents in the school-family relationship. Therefore, their perceived needs must be met to allow creating a partnership between schools and families, and to enable the democratic participation of the school community.

Downloads

Author Biographies

Esperanza-María Ceballos-Vacas, Universidad de La Laguna

Profesora Titular de Universidad del Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (Departamento de Didáctica e Investigación Educativa) de la Universidad de La Laguna. Actualmente Decana de la Facultad de Educación de la Universidad de La Laguna. Con experiencia laboral en el ámbito socioeducativo y escolar. Sus principales líneas de investigación son: La evaluación y el diagnóstico, la relación familia-escuela, el riesgo social y la educación para la igualdad. Pertenece al grupo de investigación IEFES (Investigación e Intervención Educativa en el Ámbito Familiar, Escolar y Social) de la Universidad de Oviedo y al grupo FADE (Familia y Desarrollo) de la Universidad de La Laguna, ambos reconocidos por la ANECA.

Diego Hervella-Fariñas, Universidad de La Laguna

Graduado en Educación Infantil y Educación Primaria con Mención en Educación Especial por la Universidad de A Coruña. Máster en Intervención Multidisciplinar en la Diversidad en Contextos Educativos por la Universidad de Vigo y Máster en Enseñanza Bilingüe por la Universidad Francisco de Vitoria. Actualmente en fase de realización de tesis doctoral en el Programa de Doctorado en Educación de la Universidad de La Laguna. Su labor profesional se desarrolla en el ámbito educativo, como maestro en un Centro de Educación Infantil y Primaria de la Comunidad Autónoma de Canarias.

Beatriz Rodríguez-Ruiz, Universidad de Oviedo

Profesora Contratada Doctora del Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (Departamento de Ciencias de la Educación) de la Universidad de Oviedo. Es Convenor de la European Educational Research Association (EERA) en el Network on Communities, Families, and Schooling in Educational Research y miembro del Steering Committee de ERNAPE (European Research Network About Parents in Education). Sus principales líneas de investigación son: el ámbito familiar y la relación centros escolares-familias, los procesos de formación de profesionales e implementación de programas socioemocionales y educativos, y el diagnóstico y su evaluación. Pertenece al grupo de investigación IEFES (Investigación e Intervención Educativa en el Ámbito Familiar, Escolar y Social) de la Universidad de Oviedo y al grupo FADE (Familia y Desarrollo) de la Universidad de La Laguna, ambos reconocidos por la ANECA.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-01-15
How to Cite
Ceballos-Vacas E.-M., Hervella-Fariñas D. y Rodríguez-Ruiz B. (2025). What schools and families do need to forge a partnership? The Preschool and Primary School Teacher’s Perspective. Revista Complutense de Educación, 36(1), 43-52. https://doi.org/10.5209/rced.90419
Section
Articles