Student engagement in university studies: A comparative analysis between Bolivia and Spain

Keywords: student engagement, higher education, students, cultural differences

Abstract

Introduction. Academic engagement involves the active and sustained participation of students in their learning process, exerting a notable influence on various educational variables such as academic performance or dropout rates. This research aims to achieve three objectives: (1) detect or validate effective questionnaires to assess engagement in Spain and Bolivia, (2) employ these questionnaires to evaluate this construct in both contexts, and (3) assess potential cultural differences. Method. A valid instrument has been identified in the Spanish context and underwent a validation process in Bolivia with the participation of four expert judges and 222 students. This instrument was used to assess levels of engagement in both contexts involving 627 students (350 from UTEPSA and 277 from UCM). Results. The results reveal acceptable levels of engagement, with significant differences observed between the two contexts: lower values in the Spanish context, where one out of three students showed negative scores. Discussion. These findings give rise to several hypotheses regarding the observed differences, prompting the development of an instrument that can assess the causes of engagement, as well as the implementation of pilot psychoeducational interventions to enhance this construct.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Onel C. Linares , Universidad Tecnológica Privada de Santa Cruz

Técnico Superior en Máquinas Eléctricas (Zaporishia, Ucrania) e Ingeniero Eléctrico por la Universidad Central de Cuba. Maestría en Dirección en Educación Superior. Diplomado en Ofimática, Diseño y Validación de Instrumentos Documentales de Investigación, y Diplomado en Gestión Educativa en Ecosistemas Digitales. Docente, investigador y Jefe Académico en Ingeniería Eléctrica de la Universidad Tecnológica Privada de Santa Cruz. Coordinador de la Maestría en Gestión de Energías Renovables y Eficiencia Energética. Línea de investigación centrada actualmente en la vinculación y el engagement universitario.

Manuel Iglesias-Soilán, Universidad Complutense de Madrid

Grado en Psicología y Máster en Psicología de la Educación por la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Doctorando de la misma universidad, previamente con un contrato predoctoral de la UCM y el RCC en Harvard. Actualmente, profesor Ayudante en la Facultad de Psicología de la Universidad Complutense de Madrid. Colaboración en investigación con la Universidad de Harvard (estancia realizada y previstas). Línea de investigación centrada en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-10-01
How to Cite
Linares O. C. y Iglesias-Soilán M. (2024). Student engagement in university studies: A comparative analysis between Bolivia and Spain. Revista Complutense de Educación, 35(4), 785-796. https://doi.org/10.5209/rced.89091
Section
Articles