School dropout processes in Spain and Chile from the perspective of the most vulnerable adolescents

Abstract

The article presents the results of two broader investigations on school dropouts in compulsory secondary education in Chile and Spain. The objective is to analyze and understand the factors influencing the motivation for dropping out from the perspective of the most vulnerable students. In total, 140 semi-structured interviews, 12 focus groups and 16 in-depth case studies are carried out with students between 12 and 24 years old. The techniques used in a hermeneutic epistemology are semi-structured interviews, focus groups and biographical interviews. The results in both countries show coincidences in three categories: School, Student Identity and Family. In the School category, some subcategories are related to an irrelevant curriculum, “being without being”, and excessive exclusionary rules at school. The discursive lines that emerge from the student identity category, among others, are a self-configured from difference, negativity and biographical abandonment. The Family dimension configures some subcategories linked to poverty, marginality or health problems. In conclusion, these are school trajectories and biographies that do not fit in a bureaucratized school, subject to measurement and regulatory control far from the lives of those who need the school most. Rather than abandoning, they are abandoned.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iulia Mancila, Universidad de Málaga

Doctora en Educación por la Universidad de Málaga y  profesora en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar, Universidad de Málaga. (España). Ha participado en varios proyectos de investigación nacionales e internacionales en temáticas relacionadas con  la inclusión y enfoques críticos de la educación intercultural y educación social, la “segunda generación” de inmigrantes,  jóvenes en riesgo de exclusión,  la metodología cualitativa y participativa.

María Jesús Márquez García, Universidad de Málaga

Profesora Titular del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Málaga. Miembro del Grupo de Investigación ProCie (HUM 619) de la Universidad de Málaga. Participa en proyectos de investigación relacionados con la inclusión educativa de población vulnerable y el desarrollo de escuelas democráticas. Autora de numerosos trabajos en la línea de investigación narrativa, mediación comunitaria e intercultural, inclusión social y educativa y formación del profesorado.

 

Silvia Redón Pantoja , Universidad Católica de Valparaíso

Catedrática en la Escuela de Pedagogía, Facultad de Filosofía y Educación de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso-Chile. Investigadora responsable del proyecto FONDECYT I+D número 1121625 y de la línea, Educación y Ciudadanía del Centro de Investigación para la Educación Inclusiva-ANID-CIE N° 160009, en los años 2017 al 2021. Doctora en Educación, Universidad de Cádiz-España (2006). Magíster en Educación, Universidad Católica de Salta Argentina. Ha liderado más de seis proyectos de concurso público (Fondo de Ciencia y tecnología Chile ANID-FONDECYT) en temas de ciudadanía, democracia y educación. Coautora del libro Investigación cualitativa en Educación. Publicado el año 2017 en Buenos Aires. Por Miño y Dávila, autora diversos capítulos en editoriales Morata, TerraIgnota, Octaedro de España, Miño y Dávila de Buenos Aires y en México, así como de numerosos artículos en revistas indexadas.

 

José Félix Angulo Rasco , Universidad Católica de Valparaíso

Doctor en Filosofía y Letras Sección de Psicología y CC. de la Educación. Catedrático de Didáctica y Organización de la Universidad de Cádiz. Miembro de la Cátedra UNESCO Democracia, Ciudadanía Mundial y Educación Transformadora. DCMET. Ha dirigido y participado en más de 26 proyectos Europeos, Nacionales y Latinoamericanos y el autor de numerosos libros y capítulos de libros, así como artículos (revistas indexadas y de difusión, índice H 32).

 

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-01-29
How to Cite
Mancila I., Márquez García M. J., Redón Pantoja S. . y Angulo Rasco J. F. . (2024). School dropout processes in Spain and Chile from the perspective of the most vulnerable adolescents. Revista Complutense de Educación, 35(1), 209-218. https://doi.org/10.5209/rced.82974
Section
Articles