Physical self-concept in secondary education. Relationship with academic factors

Keywords: self-concept, academic performance, physical activity, well-being

Abstract

The aim of this study was to analyze the relationships between physical self-concept and academic factors in a sample of 1650 students from the province of Granada. The design was descriptive-exploratory, cross-sectional and ex post-facto, with basic descriptive tests, one-factor ANOVA test, Bonferroni test for inter-group relationships, and Pearson's bivariate correlations. To measure the variables, the CAF questionnaire was used for physical self-concept, and a questionnaire (ad hoc) for sociodemographicand academic variables, such as age, sex and the practice of extracurricular physical activity, as well as the type of sport and academic grade point average. The results showed that there is a significant relationship between most of the dimensions of physical self-concept and sex, being higher in boys than in girls; that those adolescents who do engage in extracurricular physical activity compared to those who do not, have a better physical self-concept; and finally that there are no significant differences between physical self-perception and academic performance. In this way, the contribution of educational contexts is suggested as one of the fundamental axes for the correct development of adolescents. It is considered necessary to involve teachers in Secondary Education in order to favour a good physical self-concept, where physical, mental and academic health is promoted using physical activity as a tool.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Pérez-Mármol, Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Universidad de Granada

Graduada en Pedagogía, con máster en Intervención psicopedagógica, actualmente cursando el Doctorado en Ciencias de la Educación por la Universidad de Granada, y con un artículo publicado en JCR. La línea de investigación en la que está adscrita es en Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, realizando estudios relacionados con temática en psicoeducación y salud.

Ramón Chacón-Cuberos, Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Universidad de Granada

Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad de Granada y doctor en Educación por la Universidad de Jaén. Graduado en Educación Primaria y en CAFD. Actualmente desempeña labor docente como Profesor Ayudante Doctor en la Universidad de Granada en el Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. En relación a la investigación, pertenece al grupo HUM-983, siendo revisor en más de 15 revistas indexadas en JCR y Scopus.

Manuel Castro-Sánchez, Departamento de Didáctica de la Expresión Musical. Universidad de Granada

Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad de Granada y doctor en Educación por la Universidad de Jaén. Licenciado en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, maestro especialista en Educación Física y licenciado en Antropología Social y Cultural. Actualmente soy Profesor Ayudante Doctor del Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal e investigador del Grupo de Investigación del PAI: HUM-238 (La formación del profesorado como mediador del conocimiento).

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-07-05
How to Cite
Pérez-Mármol M., Chacón-Cuberos R. y Castro-Sánchez M. (2023). Physical self-concept in secondary education. Relationship with academic factors. Revista Complutense de Educación, 34(3), 667-678. https://doi.org/10.5209/rced.79956
Section
Articles