Student participation in the preparation on the theoretical examination: analysis of results

Keywords: formative assessment, academic performance, test construction, shared assessment, pre-service teacher education

Abstract

Examinations in the pre-service teacher education can have an impact on students’ academic life as well as on their subsequent teaching. Therefore, the application of Formative and Shared Assessment (F&SA) systems can help to improve their learning on an ongoing basis. A study is presented with three main researched questions: (a)what influence can student involvement in the design of exam questions have on academic performance in the pre-service teacher education?; (b) can the grades obtained in the final exam be influenced by the students’ background?; (c) how reliable is the peer making of the exam compared to teacher marking? The methodology used is based on a case study with 35 students divided into two groups. To obtain the data, the report with the exam marks is used. The results show a high academic performance in most of the students, but we did not find significant differences between groups according to their education background. They also show a high and significant reliability in the correction of the exam between students and teachers. The implications seem positive and relevant in the pre-service teacher education; however, it seems advisable to test the good results of this procedure with groups performing more traditional examinations models, with larger samples or with other pre-service teacher education subjects. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina Pascual-Arias, Facultad de Educación de Segovia (Universidad de Valladolid)

Cristina Pascual Arias es Profesora en la Facultad de Educación de Segovia. Doctora en Educación por la Universidad de Valladolid. Máster en Investigación en Ciencias Sociales, Educación, Comunicación Audiovisual, Economía y Empresa por la Universidad de Valladolid. Graduada en Educación Infantil por la Universidad de Valladolid. Miembro de la Red Internacional de Evaluación Formativa y Compartida en Educación. Coordinadora del seminario de trabajo internivelar de Formación Permanente del Profesorado en Evaluación Formativa y Compartida. Principales líneas de investigación: Evaluación Formativa y Compartida, Formación Inicial del Profesorado, Formación Permanente del Profesorado, Educación Infantil, Educación Universitaria.

Miriam Molina-Soria, Facultad de Educación de Segovia (Universidad de Valladolid)

Máster en investigación en Ciencias Sociales: educación, comunicación audiovisual, economía y empresa por la Universidad de Valladolid. Doctoranda en el Doctorado de Investigación Transdisciplinar en Educación por la Universidad de Valladolid. Contratada pre-doctoral por la Universidad de Valladolid en la Facultad de Educación de Segovia (Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal). Miembro de la Red Internacional de Evaluación Formativa y Compartida en Educación. Principales líneas de investigación: evaluación formativa y compartida, formación inicial del profesorado, educación infantil.

Víctor M. López-Pastor, Facultad de Educación de Segovia (Universidad de Valladolid)

Catedrático de Universidad. Profesor del Área de Didáctica de la Expresión Corporal. Principales líneas de investigación: evaluación formativa y compartida en educación, formación del profesorado, didáctica de la Educación Física, investigación-acción, educación física en educación infantil.

David Hortigüela-Alcalá, Universidad de Burgos

Profesor Titular de Universidad. Director del Área de Didáctica de la Expresión Corporal. Principales líneas de investigación: modelos pedagógicos en educación física, evaluación formativa y compartida en educación, didáctica de la Educación Física, métodos mixtos en investigación educativa.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-04-14
How to Cite
Pascual-Arias C., Molina-Soria M., López-Pastor V. M. y Hortigüela-Alcalá D. (2023). Student participation in the preparation on the theoretical examination: analysis of results. Revista Complutense de Educación, 34(2), 379-388. https://doi.org/10.5209/rced.79327
Section
Articles