Design, development and validation of an instrument to measure risk factors in college students.

Keywords: higher education, risk, retention, dropout

Abstract

The delimitation of academic risk profiles through the measurement of the factors considered relevant in the study of retention and dropout have been a continuous work of higher education institutions. The challenge for the institutions is in designing appropriate instruments with the definition of constructs based on the wide variety of the student´s profiles between regions, even in the same country.

This work describes the development and validation of the Psychopedagogical Questionnaire of Academic Background, an instrument to measure general risk factors that can guide in the definition of specific profiles of freshmen students. The screening and validation analysis was performed on a sample of 630 participants from northwestern Mexico. The instrument consists of 84 items that address the following factors: academic, personal and vocational. As evidence of internal consistency, Cronbach's alpha calculated taking all items as a single dimension was 0.84, and the ω_t was 0.88, indicating an adequate internal consistency.

The validity evidence was the linear regression models which show that there is an indicative value of retention in its correlation with the personal and vocational area. From the findings, results are observed that indicate a way forward to deepen the measurement of this specific population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Paez Manjarrez, CETYS Universidad

 Licenciada en Psicología. Maestría y Doctorado en Educación. Coordinadora del Centro de Desarrollo Estudiantil (CEDE) y docente de Ciencias Sociales y Humanidades del Campus Internacional Ensenada, CETYS Universidad. Experiencia en orientación psicopedagógica a estudiantes de nivel superior. 

Francisco Antonio Maldonado Torres, El, CETYS Universidad

Maestro en neuropsicología por CETYS Universidad, campus Tijuana y licenciado en psicología por la Universidad Autónoma de Baja California. Actualmente coordinador del Centro de Desarrollo Estudiantil (CEDE) en CETYS Universidad, campus Tijuana y docente de asignatura en la Universidad de las Californias Internacional, campus Tijuana. Ha colaborado en proyectos de salud comunitaria con UABC, SDSU y UCSD así como en programas sociales y educativos regionales.

Martha Karina Imperial Sosa

Licenciada en Psicología. Maestría en Psicología con especialidad en Educación Especial. Coordinadora del Centro de Desarrollo Estudiantil (CEDE) Campus Mexicali. Coordinadora de Admisiones a nivel Sistema CETYS. Experiencia en orientación psicopedagógica a estudiantes de nivel superior. Experiencia en Psicoterapia con adolescentes y jóvenes con Necesidades Educativas Especiales.

Javier Samaniego Ojeda, CETYS Universidad

Maestro en educación con opción en desarrollo organizacional y licenciado en psicología educativa por CETYS Universidad, campus Mexicali. Orientador educativo en el Centro de Desarrollo Estudiantil y profesor de asignatura en la Escuela de Psicología en CETYS Universidad, campus Tijuana. Ha colaborado en proyectos de normalización psicométrica a nivel nacional, así como en proyectos de investigación de procesos cognitivos y tecnología educativa.

Javier Alejandro Exzacarías Martínez, CETYS Universidad

Estudiante de la Maestría en Neuropsicología en CETYS Universidad. Licenciado en psicología clínica por CETYS Universidad Campus Tijuana. Actualmente orientador en el Centro de Desarrollo Estudiantil y psicoterapeuta en el grupo Matices. 

Azareel Vania Macías Villanueva, CETYS Universidad

Estudiante de la Maestría en educación con concentración en educación especial, con licenciatura en psicología clínica por CETYS Universidad Campus Tijuana y Bachelor of Arts in Applied Psychology por City University of Seattle. Actualmente orientadora en el Centro de Desarrollo Estudiantil. Experiencia en gestión de programas y proyectos académicos de impacto para la comunidad estudiantil, así como en orientación psicopedagógica.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-04-14
How to Cite
Paez Manjarrez P., Maldonado Torres F. A., Imperial Sosa M. K., Samaniego Ojeda J., Exzacarías Martínez J. A. y Macías Villanueva A. V. (2023). Design, development and validation of an instrument to measure risk factors in college students. Revista Complutense de Educación, 34(2), 367-377. https://doi.org/10.5209/rced.79326
Section
Articles