Motivational Analysis of the Cross-border University Students from Ceuta and Melilla

Keywords: cross-border context, students, motivation, university

Abstract

Motivation is one of the main psychological factors that influence the academic success of university students, as well as academic failure and / or dropout. In this study, with a descriptive, cross-sectional design, a total of 292 university students (195 women and 97 men) enrolled at the University of Granada, at the Ceuta and Melilla Campus participated, with the aim of analyzing motivation in relation to religion and the qualification of this student body. Method: They answered a quantitative instrument consisting of an ad-hoc sociodemographic questionnaire and the Guay, Vallerand and Blanchard Situational Motivation Scale (2000) adapted to Spanish by Martín-Albo, Núñez and Navarro (2009). Results: Among the results, it should be noted that Christian students have higher intrinsic motivation values than those of Muslim students. Likewise, the students of the degree in Business Administration and Management are those who obtain lower values of intrinsic motivation. The students of the degree in Early Childhood Education are the most intrinsically motivated, this fact corresponding to the vocational nature of the degree. Regarding the relationship between dimensions, there is a significant negative relationship between intrinsic motivation and amotivation, so that students who are intrinsically motivated have less risk of demotivation. Likewise, introjected regulation has a positive relationship with intrinsic motivation and negative with amotivation, so that students who show greater internal regulation acquire greater intrinsic motivation and less amotivation. Discussion and conclusion: The results of this study highlight the impact of the motivation of university students on their decisions, as well as the role of gender, religion and university degree as motivational regulators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lionel Sánchez-Bolívar, Universidad de Granada

Diplomado en Trabajo Social por la Universidad de Granada y Máster en educación secundaria obligatoria y bachillerato, formación profesional y enseñanza de idiomas en la especialidad de formación y orientación laboral. Desde 2014 desarrolla la labor de orientador laboral, incluyendo la dirección de un programa de inserción sociolaboral para IMSERSO-Ceuta (2018-2019). Doctorando en el programa de Doctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad de Granada, en la línea de investigación de Evaluación, Diagnóstico e Intervención Psicoeducativa.

Líneas de investigación:

  • Orientación Educativa y Vocacional. Formación y Orientación Laboral.
  • Formación Profesional y Educación Superior.
  • Inteligencia Emocional.
  • Habilidades Sociales.
  • Motivación del alumnado.
  • Perfil psicosocial del alumnado
Sergio Escalante-González, Universidad de Granada

Licenciado en filología hispánica por la universidad de granada, máster en estudios superiores de lengua española y máster en educación secundaria obligatoria y bachillerato, formación profesional y enseñanza de idiomas en la especialidad de lengua y literatura castellana. Desde 2011 es profesor de español como lengua extranjera en varias instituciones. Actualmente es profesor de español como lengua extranjera para menores extranjeros no acompañados (MENAS) en Ceuta.

Líneas de investigación:

  • Psicolingüística.
  • Español como Lengua Extranjera
  • Motivación en alumnado de ELE.
  • Habilidades Sociolingüísticas.
  • Motivación del alumnado.
  • Perfil psicosocial del alumnado de ELE.
Asunción Martínez-Martínez, Universidad de Granada

Profesora Contratada Doctor Indefinida de la Universidad de Granada del Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Granada 2013. Pertenece al grupo de investigación HUM- 983 Investigación en la transformación de los contextos y aprendizajes, de la Junta de Andalucía. Profesora Máster en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria, Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas (Campus de Ceuta): Aprendizaje y enseñanza de la Formación y Orientación Laboral.

Líneas de Investigación:

  • Orientación Educativa y Vocacional. Formación y Orientación Laboral.
  • Educación Intercultural, Desarrollo e Intervención Social. Colectivos en exclusión social
  • Inteligencia Emocional.
  • Educación y Prevención de factores psicosociales.
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2021-04-19
How to Cite
Sánchez-Bolívar L., Escalante-González S. y Martínez-Martínez A. (2021). Motivational Analysis of the Cross-border University Students from Ceuta and Melilla. Revista Complutense de Educación, 32(3), 405-414. https://doi.org/10.5209/rced.70306
Section
Articles