Perceived associative participation in socio-educational contexts: content validation

  • Manuel Lopez-Torrijo Universidad de Valencia
  • Fran J. García-García Universidad de Valencia
  • Cruz Pérez-Pérez Universidad de Valencia
Keywords: participation, association, community education, indicator, social integration

Abstract

Logics, politics and practices for service quality assessment have been settling down on the Third Sector associations of socio-educational action. This type of organizational pathways are similar to those procedures carried out during the recent years in other educational contexts, which have significantly diminished the real and effective participation of the main agents involved. This is added to the lack of standards for evaluating perceived associative participation. In view of this problem, we aimed to establish valid indicators that allow registering the perspective of the partners and professionals about their associative participation. To analyze these standards, it has been previously defined one construct on perceived associative participation, based on the results of previous research and the theoretical foundations derived from different areas of knowledge; mainly, educational psychology and sociology. The theoretical construct has been dimensioned in four parts -information, services, involvement and associationism- and submitted to the judgment of 17 experts from universities and 15 from the Third Sector. The experts were given three Likert-style scales to measure their degree of agreement with the construct related to three evaluation criterion: pertinence, importance and expiration of each component, in each of the four dimensions. Given the sample size and distribution of the points, it has been computed non-parametric tests to obtain the internal consistency of the agreement and the degree of agreement between the subjects. Eventually, the experts agreed that the contents of this construct have great pertinence, importance and stability. In this sense, the agreed structure offers a valid content for designing instruments of different nature, as well as for evaluating strategies for socioeducational practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Manuel Lopez-Torrijo, Universidad de Valencia
Profesor Titular del Departamento de Educación Comparada e Historia de la Educación (Universidad de Valencia). Ha sido Vicepresidente de la European Federation of Parents of Hearing Impaired Children durante los años 1996-2000. Sus principales línas de investigación son: educación inclusiva, deficiencia auditiva, política de la educación y la historia de la educación especial. Sobre estos temas ha publicado numerosos libros y artículos en revistas especializadas nacionales e internacionales.
Fran J. García-García, Universidad de Valencia
Estudiante de doctorado en el Programa de Doctorado en Educación por la Universidad de Valencia. Ha sido becario de investigación en el Departamento de Educación Comparada e Historia de la Educación de la misma universidad. Colabora actualmente en las líneas de investigación del Departamento de Teoría de la Educación. Las líneas de investigación que orientan sus publicaciones son la participación socioeducativa, la educación inclusiva, la formación del profesorado y la educación de personas con necesidades educativas especiales.Estudiante de doctorado en el Programa de Doctorado en Educación por la Universidad de Valencia. Ha sido becario de investigación en el Departamento de Educación Comparada e Historia de la Educación de la misma universidad. Colabora actualmente en las líneas de investigación del Departamento de Teoría de la Educación. Las líneas de investigación que orientan sus publicaciones son la participación socioeducativa, la educación inclusiva, la formación del profesorado y la educación de personas con necesidades educativas especiales.
Cruz Pérez-Pérez, Universidad de Valencia
Profesor Titular del Departamento de Teoría de la Educación de la Universidad de Valencia. La línea fundamental de sus publicaciones e investigaciones versa sobre el aprendizaje de competencias, el aprendizaje de valores y normas en el aula en contextos escolares y familiares o la educación para la cuidadanía, temas sobre los que ha publicado varios libros, bien como autor único o en colaboración, y más de cuarenta artículos en revistas especializadas de ámbito nacional e internacional.

Crossmark

Metrics

Published
2019-02-19
How to Cite
Lopez-Torrijo M., García-García F. J. y Pérez-Pérez C. (2019). Perceived associative participation in socio-educational contexts: content validation. Revista Complutense de Educación, 30(2), 509-525. https://doi.org/10.5209/RCED.57767
Section
Articles