The continuous training in the development of Nursing teacher competencies in higher education in Portugal

  • Rogério Manuel Ferrinho Ferreira Instituto Politécnico de Beja
  • Sixto Cubo Delgado Universidad de Extremadura
  • Vito José Jesus Carioca Instituto Politécnico de Beja
Keywords: continuous training, teacher; motivation, training need, professional skills

Abstract

The main goal of this investigation is to analyse the importance given to the continuous training on the development of professional skills in higher education professors, engaging the professors from public education that provide Nursing training in Portugal. A descriptive methodology was used, based on the application of a questionnaire to a sample of 157 teachers selected through a simple random sampling. Content validity of the questionnaire was obtained through consultation with experts. The reliability of the measuring instrument was obtained with the Cronbach alfa coefficient in the categories “Motivations for engagement training actions and/ or continuous professional development”, “Continuous training present needs” and in the dimension “Emphasis placed on the continuous training in the development of higher education professor skills”. The results indicate the existence of a relationship between the teachers needs and their motivations, the importance attributed to the continuous training in the development of competences and there is also a significant difference between the importance attributed by the teachers to the continuous training, category “Investigate” and the other categories of skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogério Manuel Ferrinho Ferreira, Instituto Politécnico de Beja

Profesor del Departamento de Salud del Instituto Politécnico de Beja. Doctor en Educación (Formación del Profesorado) por la Universidad de Extremadura. Sus principales líneas de investigación son la formación y competencias del profesorado y enfermería en rehabilitación. Su dirección postal es Escola Superior de Saúde. Instituto Politécnico de Beja (Rua Dr. José Correia Maltez) 7800 – 111 Beja (Portugal).

 

Sixto Cubo Delgado, Universidad de Extremadura

Profesor del Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad de Extremadura (Campus Universitario de Badajoz). Doctor en Psicología (Universidad Autónoma de Madrid). Sus principales líneas de investigación son métodos de investigación y análisis de datos en educación, tecnología educativa, elearning y evaluación de programas. Su dirección postal es Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Extremadura. Campus de Badajoz. Avda. de Elvas, s/n. 06071 Badajoz.

Vito José Jesus Carioca, Instituto Politécnico de Beja

Profesor del departamento de educación y Ciencias Sociales y del Comportamiento del Instituto Politécnico de Beja. Doctor en Educación (Formación del Profesorado) por la Universidad de Extremadura. Sus principales líneas de investigación son formación del profesorado en el uso educativo de la tecnología y el uso de la tecnología en el ámbito educativo. Su dirección postal es Escola Superior de Educação. Instituto Politécnico de Beja (Campus do IPBeja). 7800-295 Beja (Portugal)

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2019-07-01
How to Cite
Ferrinho Ferreira R. M., Cubo Delgado S. y Jesus Carioca V. J. (2019). The continuous training in the development of Nursing teacher competencies in higher education in Portugal. Revista Complutense de Educación, 30(3), 675-694. https://doi.org/10.5209/RCED.57697
Section
Articles