Relationship of Executive Functioning and Metacognitive Processes with the Academic Performance in Primary Children

  • Gloria Lucia Mejía Rodriguez Estudiante de tercer año del Doctorado en Psicología de la Comunicación y el Cambio, Departamento de Psicología Básica, Evolutiva y de la Educación, Bellaterra (Barcelona)Universidad Autónoma de Barcelona, España.
  • Merce Clariana Muntada Doctora en Psicología de la Educación por la Universidad Autónoma de Barcelona. Profesora titular de universidad de la asignatura de Psicología de la educación en la facultad de Psicología de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), España
  • Ramon Cladellas Pros Doctor en Psicología y Profesor lector del Departamento de Psicología Básica, Evolutiva y de la Educación, del que actualmente ocupa el cargo de Secretario. Universidad Autónoma de Barcelona. Departamento de Psicología Básica, Evolutiva y de la Educación, Bellaterra (Barcelona), España.
Keywords: educational psychology, executive functioning, metacognition, academic performance

Abstract

The purpose of the study was to analyze the relationship between the executive functioning and the academic performance in arts, science, mathematics and language. The sample consisted of 77 students aged from 6 to 9 years, without clinical diagnostics. The Behavior Rating Inventory of Executive Function BRIEF for parents was administered. The results showed that a better executive functioning of students in their homes, mainly in meta-cognitive processes such as working memory, planning, initiative and monitoring, correlate with the highest academic performance both in a general level and in each area: arts, sciences, mathematics and language. It is concluded that the study of executive functioning in contexts such as the home and its relationship with several academic areas such as arts and sciences, as well as mathematics and language that have traditionally been observed, contributes to a broader and more inclusive understanding of factors involved in the Teaching-learning process and the cognitive functioning of boys and girls.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gloria Lucia Mejía Rodriguez, Estudiante de tercer año del Doctorado en Psicología de la Comunicación y el Cambio, Departamento de Psicología Básica, Evolutiva y de la Educación, Bellaterra (Barcelona)Universidad Autónoma de Barcelona, España.

Psicóloga. Máster en Evaluación y Medida de la Conducta en Psicología por la Universidad Rovira i Virgili (Tarragona), España. Estudiante de tercer año del Doctorado en Psicología de la Comunicación y el Cambio, Universidad Autónoma de Barcelona, España. glorialucia.mejia@e-campu.uab.cat. Ha investigado en el contexto educativo con población infantil, en temáticas relacionadas con los vínculos emocionales (apego) y las funciones cognitivas superiores como el funcionamiento ejecutivo y su relación con variables neuropsicologicas.

Merce Clariana Muntada, Doctora en Psicología de la Educación por la Universidad Autónoma de Barcelona. Profesora titular de universidad de la asignatura de Psicología de la educación en la facultad de Psicología de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), España

Doctora en Psicología de la Educación por la Universidad Autónoma de Barcelona.  Profesora titular de universidad de la asignatura de Psicología de la educación en la facultad de Psicología de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), España. merce.clariana@uab.cat.  Investiga sobre aprendizaje y diferencias individuales en procrastinación, conducta deshonesta en el aula, procesos de pensamiento y personalidad. Publica en revistas especializadas y presenta contribuciones en congresos internacionales.

Ramon Cladellas Pros, Doctor en Psicología y Profesor lector del Departamento de Psicología Básica, Evolutiva y de la Educación, del que actualmente ocupa el cargo de Secretario. Universidad Autónoma de Barcelona. Departamento de Psicología Básica, Evolutiva y de la Educación, Bellaterra (Barcelona), España.

Universidad Autónoma de Barcelona. Departamento de Psicología Básica, Evolutiva y de la Educación, Bellaterra (Barcelona), España. ramon.cladellas@uab.es. Doctor en Psicología y Profesor lector del Departamento de Psicología Básica, Evolutiva y de la Educación, del que actualmente ocupa el cargo de Secretario. Sus líneas de investigación incluyen: riesgos psicosociales de los profesores universitarios; aprendizaje y evaluación; metodología de la enseñanza y percepción y gestión del tiempo."

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2018-04-17
How to Cite
Mejía Rodriguez G. L., Clariana Muntada M. y Cladellas Pros R. (2018). Relationship of Executive Functioning and Metacognitive Processes with the Academic Performance in Primary Children. Revista Complutense de Educación, 29(4), 1059-1073. https://doi.org/10.5209/RCED.54640
Section
Articles