Education and female migrants in transit in Mexico’s northern border. Education as a variable and future expectation in the migration process

  • Teresa Terrón-Caro Universidad Pablo de Olavide
  • Rocío Cárdenas-Rodriguez Universidad Pablo de Olavide
  • Teresa E. Cueva Luna Colegio de la Frontera Norte
  • Blanca Vázquez Delgado Colegio de la Frontera Norte
Keywords: Migrants, education, gender, quality of life, education abandonment.

Abstract

Education is one of the most important elements for the development in societies. In Mexico and Central America, where the vast majority of non-authorized immigrants in the United States come from, equal opportunities in access —and permanence— to the education system remains a pending issue. For this reason, educational achievements, as well as material improvement, are very important aspects in the “American Dream” for the population that wants to reach that country, and particularly for the migrant women in our study

In the next article, we present the results of a qualitative investigation carried out in the northern border of Mexico with the USA. In which we analyzed the educational expectations from the women in their migration project, and how education plays as an important variable in the preparation for their trip and also in the minimization of risks during their trip. Thru in-depth interviews, we make a qualitative analysis on the motivations that lead these women to start their journey and the resources they have for tackling the risks, where education plays a role in both cases. In the findings, we can say that the formal education received in their place of origin, conditions the migration project of non-documented migrant women traveling to the US: their scope, their travel strategy, as well as their responses to danger. And in the same manner, the educational achievement, for themselves or their dependents, as part of their migration project. In this scenario, the notion of return does not allow them, in some cases, to fulfill their expectations of the “American Dream”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Teresa Terrón-Caro, Universidad Pablo de Olavide
Profesora Contratado Doctor de la Universidad Pablo de Olavide. Coordinadora del Máster Oficial de Género e Igualdad de la Universidad Pablo de Olavide. Miembro del Grupo de Investigación en Acción Socioeducativa. Ha participado en numerosos proyectos de investigación tanto a nivel nacional como internacional de eminente carácter socioeducativo. Sus principales líneas de investigación son “La Educación Social ante la Diversidad Cultural” y “Migraciones internacionales, género y educación”.
Rocío Cárdenas-Rodriguez, Universidad Pablo de Olavide
Profesora Contratado Doctor de la Universidad Pablo de Olavide. Directora del proyecto emergente “Atención a la diversidad cultural desde la perspectiva de género”. Su línea de investigación gita en torno a la Diversidad Cultural, Género y Educación con más de 15 proyectos de investigación de ámbito europeo, nacional y local, tiene una larga producción científica en este ámbito. Investigadora del Grupo de Investigación en Acción Socioeducativa.
Teresa E. Cueva Luna, Colegio de la Frontera Norte
Doctora en Estudios de Desarrollo por la Universidad de East Anglia (UK), miembro del Sistema Nacional de Investigadores (México). Su área de investigación es en estudios de desarrollo y género, con especial atención a la problemática de la salud reproductiva. Miembro del proyecto Gendercit (Género y Ciudadanía). Los cursos de posgrado que ha impartido son: (1) Teorías sociales de la fecundidad y la familia, y (2) Género y Desarrollo.
Blanca Vázquez Delgado, Colegio de la Frontera Norte
Profesora-Investigadora de El Colegio de la Frontera Norte. Doctora en Estudios del Desarrollo por la Universidad de Utrecht-Países Bajos. Las líneas de investigación investigación son los estudios del bienestar y pobreza; movilidad de población y género. Miembro de la red Gendercit y de la sub red Migración y Derechos Humanos, dentro del fondo Red Sociedad Civil y Calidad de la Democracia. Ha publicado varios artículos académicos y un libro coordinado sobre temas de migración.
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2017-04-04
How to Cite
Terrón-Caro T., Cárdenas-Rodriguez R., Cueva Luna T. E. y Vázquez Delgado B. (2017). Education and female migrants in transit in Mexico’s northern border. Education as a variable and future expectation in the migration process. Revista Complutense de Educación, 29(3), 791-805. https://doi.org/10.5209/RCED.53969
Section
Articles