Design and validation of a scale to evaluate the impact of implementing a quality management system in schools

  • Rafael Carballo Santaolalla Universidad Complutense de Madrid
  • Mª José Fernández Díaz Universidad Complutense de Madrid
  • Jesús Miguel Rodríguez Mantilla Universidad Complutense de Madrid
Keywords: Impact, quality management system, schools, scale
Agencies: Ministry of Science and Innovation

Abstract

Implementation of quality management systems in educational organisations is a fact in many countries. Schools adopt systems to establish an improvement plan, based on evaluating everything they do. Evidence of the improvement and changes must be gathered and tools and techniques are thus required to evaluate these changes. This paper presents a questionnaire with a design and an analysis of its technical characteristics.  Results show that the overall reliability of the questionnaire is very good, with a Cronbach’s α of .988 and values higher than .92 in each of the six dimensions. The item analysis shows the level of homogeneity, with values over .25. The validity of the questionnaire is also good since the dimensions and subdimensions used are consistent, and the empirical data and the unidimensionality of the construct is proven.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Carballo Santaolalla, Universidad Complutense de Madrid

Profesor Titular de Universidad de la UCM. Su líneas de investigación están enfocadas al análisis de la calidad de centros e instituciones educativas, impacto de Sistemas de gestión  de la Calidad, Evaluación de programas, centros y profesores. Especialista en metodología de investigación, psicometría y análisis de datos. Es miembro de varias asociaciones profesionales y revisor de diversas revistas científicas del ámbito educativo.

Mª José Fernández Díaz, Universidad Complutense de Madrid

Decana de la Facultad de Educación de la UCM y Profesora del Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Sus principales áreas de especialización son: metodología de investigación, evaluación y medida en educación, dirección y liderazgo, formación de profesores  y calidad y evaluación de centros, profesores y programas educativos. Es evaluadora de proyectos de investigación en distintas agencias, entre ellas la ANEP.

Jesús Miguel Rodríguez Mantilla, Universidad Complutense de Madrid

Doctor en Educación, Licenciado en Psicopedagogía y Diplomado en Magisterio de Educación Primaria por la UCM, es profesor de Métodos de Investigación en la UCM, en la Universidad Camilo José Cela y tutor de dicha asignatura en la UNED. Sus últimos trabajos se enmarcan en el estudio del síndrome de Burnout y en el análisis de la calidad de las instituciones educativas.

View citations

Article download

Crossmark

Metrics

Published
2017-03-15
How to Cite
Carballo Santaolalla R., Fernández Díaz M. J. y Rodríguez Mantilla J. M. (2017). Design and validation of a scale to evaluate the impact of implementing a quality management system in schools. Revista Complutense de Educación, 28(4), 1211-1226. https://doi.org/10.5209/RCED.51646
Section
Articles