Analysis of the motivations, support and difficulties of women participating in vocational training courses

  • María Montserrat Blanco Garcia Universidad de Castilla-La Mancha. Departamento de Pedagogía
  • Francisco Javier Ramos Pardo Universidad de Castilla-La Mancha. Departamento de Pedagogía
  • Pablo Sánchez Antolín Universidad de Castilla-La Mancha. Departamento de Pedagogía
Keywords: Women´s education, initial training, further training, motivation for studies

Abstract

The purpose of this study is to analyze the motivations, beliefs, opinions, experiences and attitudes of Spanish women in vocational training courses towards initial formal education, vocational and permanent training, with the intention of reflecting the conception of the social reality of women in education and employment fields. We have applied a qualitative methodology of in-depth, semistructured, individual and group interviews to women in vocational training courses. We have also conducted interviews with experts on gender equality. The results indicate that gender socialization has a determining role in the academic and occupational choices of the interviewed women, whose development is conditioned by family and care responsibilities traditionally assigned to women. Family, economic and individual factors influence the abandonment of formal education the most. The main motivation for ongoing permanent training is personal enrichment, but once the family is formed, women find it difficult to reconcile family life and professional development. However, women hint at the possibility of a change that would be desirable to achieve gender equality in the fields of training and employment. It would be necessary to carry a previous study of the needs of women and the success factors of education and/or training from a gender perspective, considering internal (motivations, interests, etc.) and external factors (labor contexts, family, economic, etc.).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Montserrat Blanco Garcia, Universidad de Castilla-La Mancha. Departamento de Pedagogía

Desde 2011 Profesora Ayudante (con grado de Doctora) en el Departamento de Pedagogía, área de Didáctica y Organización Escolar, de la Universidad de Castilla-La Mancha en la Facultad de Educación de Ciudad Real.

Desde 2003 hasta 2011, Profesora Asociada del Departamento de Didáctica y Organización Escolar, de la Universidad de Madrid, en la Facultad de Educación.

Sus principales líneas de investigación tienen que ver con los estudios de género, la atención a la diversidad y la formación del profesorado.

Francisco Javier Ramos Pardo, Universidad de Castilla-La Mancha. Departamento de Pedagogía

Francisco Javier Ramos es profesor Contratado Doctor en la Facultad de Educación de la Universidad de Castilla-La Mancha, campus de Cuenca. Pertenece al Departamento de Pedagogía en el área de Teoría e Historia de la Educación. Sus principales líneas de investigación tienen que ver con el fracaso escolar y la equidad en educación y la Educación para la Ciudadanía.

Pablo Sánchez Antolín, Universidad de Castilla-La Mancha. Departamento de Pedagogía

Doctor en Pedagogía, Licenciado en Pedagogía y diplomado en Educación Social por la Universidad Complutense de Madrid. Profesor ayudante en el área de Teoría e Historia de la Educación.

Sus líneas de investigación se centran en los siguientes tópicos: Educación Superior, Tecnologías de la Información y la Comunicación y educación de personas adultas.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2016-05-23
How to Cite
Blanco Garcia M. M., Ramos Pardo F. J. y Sánchez Antolín P. (2016). Analysis of the motivations, support and difficulties of women participating in vocational training courses. Revista Complutense de Educación, 28(3), 861-878. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n3.50500
Section
Articles