Development of a questionnaire to estimate undergraduate digital skills

  • Javier Organista-Sandoval Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo Universidad Autónoma de Baja California
  • Gilles Lavigne Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo Universidad Autónoma de Baja California
  • Arturo Serrano-Santoyo Centro de Investigación Científica y de Educación Superior de Ensenada, CICESE
  • Maribel Sandoval-Silva Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo Universidad Autónoma de Baja California
Keywords: information skills, data processing, technological education, statistical analysis.

Abstract

The purpose of this article is to show the methodological route carried out to develop a questionnaire to estimate the educational digital skills of students of a Mexican public university as well as to show evidence of construct validity through structural equation modeling. The development of a questionnaire based on four dimensions is described: management of information, communication, organization and portable technology. We draw on expert consultation for the delimitation of the factors, the development of reagents and the estimation of an indicator of unambiguity. A preliminary analysis based on structural modeling of equations is applied to obtain evidence of validity of the developed scale. The questionnaire was applied to a random sample of 350 students. Additionally, we propose a conceptual model for the construct of digital skill, which showed the expected congruency between the observed variables and the proposed structure. After an initial application we were able to obtain acceptable values in three of the goodness of fit indices (RMSEA, GFI and AGFI), with the exception for Chi-square and possibilities were identified for adapting the scale based on the modification rates derived from the AMOS program. The information obtained will improve the proposed scale. Determining the digital skills of the students is a current interest in the search of innovation and efficiency of educational activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Javier Organista-Sandoval, Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo Universidad Autónoma de Baja California
Doctor en Ciencias Educativas por la Universidad Autónoma de Baja California, México. Investigador SNI 1 en el área de tecnología educativa. Su trabajo doctoral se orientó a la innovación en la enseñanza de Estadística con mediación tecnológica. Autor de diversos artículos en el área de tecnología educativa. Sus principales líneas de investigación son la mediación pedagógica con dispositivos portátiles y las habilidades digitales en educación.
Gilles Lavigne, Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo Universidad Autónoma de Baja California

Fue profesor titular durante 21 años con Télé université, Université du Québec (Canadá). Experiencia diversificada en administración  como director de Investigación y Posgrado durante ocho años; en cooperación internacional, durante 12 años fue director científico de proyectos en distintos países (Vietnam, Senegal, Isla Mauricio, Brasil, Costa Rica, Chile, Bélgica, Cuba). Su línea de investigación es la minería de datos con propósito educativo.

Arturo Serrano-Santoyo, Centro de Investigación Científica y de Educación Superior de Ensenada, CICESE

Obtuvo el grado de Doctor en Ciencias en Ingeniería Eléctrica en 1980 en el Centro de Investigación y Estudios Avanzados (CINVESTAV).  En 1981 recibió el Premio Nacional de Electrónica y Telecomunicaciones de la empresa ALCATEL y en 1985 el Premio de Telecomunicaciones de ERICSSON. Actualmente es investigador en el Centro de Investigación Científica y Educación Superior de Ensenada (CICESE) y catedrático en la Universidad Autónoma de Baja California (UABC)

Maribel Sandoval-Silva, Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo Universidad Autónoma de Baja California

Licenciada en Psicología por la Universidad de Sonora, México. Con cinco años de experiencia en la coordinación de docentes. Actualmente cursa la Maestría en Ciencias Educativas en la Universidad Autónoma de Baja California. Su trabajo de tesis se dirige a la estimación de habilidades digitales con propósito educativo de estudiantes universitarios mexicanos.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2016-05-23
How to Cite
Organista-Sandoval J., Lavigne G., Serrano-Santoyo A. y Sandoval-Silva M. (2016). Development of a questionnaire to estimate undergraduate digital skills. Revista Complutense de Educación, 28(1), 325-343. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.49802
Section
Articles