Determining factors related to satisfaction of secondary education teachers as a quality indicator of a conflict management training program

  • Eva María Torrecilla Sánchez Universidad de Salamanca
  • María José Rodríguez Conde Universidad de Salamanca.
  • Susana Olmos Miguelañez Universidad de Salamanca
  • Patricia Torrijos Fincias Universidad de Salamanca
Keywords: conflict resolution, program evaluation, satisfaction, initial training, secondary education

Abstract

The present study analyzes the determining factors of satisfaction within a “Conflict Management” training program which was delivered both face-to-face and online to Secondary Education teachers during the academic year 2011-2012. The method employed is mixed, comprising qualitative and quantitative methodologies. The former is based on a discussion group for the study of the relationship among the dimensions resulting from its implementation, while the latter employs a satisfaction Likert-type scale to study the regression of the dimensions of the scale. Both instruments were designed ad hoc and implemented at the end of the program. Employing the programs NVIVO v.6 and GHEPI for the content analysis and SPSS v.20 for the statistical analysis, results revealed high levels of satisfaction regarding the program. At the same time, they also indicated that the conditioning factors of satisfaction were internal elements, with an emphasis on personal and professional development. Therefore, the data encourage the replication of the program in other contexts, with different organizations and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eva María Torrecilla Sánchez, Universidad de Salamanca

Dra. Eva María Torrecilla Sánchez. Asociada del área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE) de la Universidad de Salamanca (España).  Es la autora de contacto para este artículo. Miembro del Grupo de Evaluación Educativa y Orientación (GE2O) de la Universidad de Salamanca y del Instituto Universitario de Ciencias de la Educación. Su principal ámbito de investigación son las competencias en resolución de conflictos y la orientación educativa.

María José Rodríguez Conde, Universidad de Salamanca.

Dra. María José Rodríguez-Conde. Profesora Titular del Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE) de la Universidad de Salamanca (España). Su principal ámbito de investigación es la metodología de investigación en evaluación. Es directora del Instituto de Investigación, Instituto Universitario de Ciencias de la Educación (IUCE) y directora del grupo de investigación en Evaluación Educativa y Orientación (Ge2o) de la USAL.

Susana Olmos Miguelañez, Universidad de Salamanca

Dra. Susana Olmos Migueláñez. Ayudante Doctora del Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Salamanca (España). Su principal ámbito de investigación es la evaluación educativa. Secretaria Académica del Departamento de Didáctica, Organización y Métodos de Investigación, de la Facultad de Educación de la Universidad de Salamanca. Miembro del Grupo de Evaluación Educativa y Orientación (GE2O) de la Universidad de Salamanca y del Instituto Universitario de Ciencias de la Educación.

Patricia Torrijos Fincias, Universidad de Salamanca

Patricia Torrijos Fincias, personal investigador en formación y beneficiaria de una ayuda predoctoral concedida por el Ministerio de Educación, Cultura y Deporte desde Mayo de 2012. Actualmente desarrolla su línea de investigación en la promoción de competencias emocionales y en orientación, dentro del departamento de Didáctica, Organización y Métodos de Investigación, de la Facultad de Educación de la Universidad de Salamanca, siendo miembro del Grupo de Evaluación Educativa y Orientación (Ge2o) de la USAL.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2016-05-23
How to Cite
Torrecilla Sánchez E. M., Rodríguez Conde M. J., Olmos Miguelañez S. y Torrijos Fincias P. (2016). Determining factors related to satisfaction of secondary education teachers as a quality indicator of a conflict management training program. Revista Complutense de Educación, 28(2), 517-535. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n2.49572
Section
Articles