Incidence of value motivational strategies on high school students’ cognitive and metacognitive strategies

  • José Manuel Suárez Riveiro UNED. Facultad de Educación
  • Ana Patricia Fernández Suárez UNED. Facultad de Educación
  • Verónica Rubio Sánchez UNED
  • Ángela Zamora Menéndez UNED
Keywords: self-motivation, motivation, learning motivation, cognitive strategies, metacognitive strategies, self-regulated learning

Abstract

The main purpose of this study was to propose a model of how self-regulation motivational strategies related to the value component affect the use of cognitive and metacognitive learning strategies. The sample was made up 1103 Spanish-speaking secondary students. It was assumed that the effect of motivational strategies on cognitive strategies can be mediated by metacognitive strategies. Results showed, on the one hand, significant effects from some motivational strategies, but not from all of them, towards self-regulation and towards cognitive strategies. On the other hand, results show the significant effects of learning metacognitive strategies on all of cognitive strategies. It may be concluded that it is convenience for students not to adopt not only cognitive and metacognitive strategies but also other strategies, some of the self-motivation strategies, which will allow them to manage their own motivation and thus improve their learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Manuel Suárez Riveiro, UNED. Facultad de Educación

José Manuel Suárez Riveiro es Doctor en Psicopedagogía y Profesor Titular de Universidad en la Facultad de Educación de la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Su principal línea de investigación se centra en torno a la motivación en los procesos de aprendizaje y estudio, a  las estrategias de aprendizaje y al aprendizaje autorregulado.

Ana Patricia Fernández Suárez, UNED. Facultad de Educación

Ana Patricia Fernández Suárez es doctora en Psicopedagogía y profesora en la Facultad de Educación de la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).  En relación con su actividad investigadora tiene publicados diversos trabajos en torno al tema de la motivación académica, las estrategias de autorregulación y la orientación familiar.

Verónica Rubio Sánchez, UNED

Verónica Rubio Sánchez es doctora y licenciada en Pedagogía, con el título de Máster de Innovación e Investigación en educación por la UNED. Su actividad profesional e investigadora se desarrolla fundamentalmente en el campo de la formación de opositores a los cuerpos de magisterio y de profesorado de secundaria.

Ángela Zamora Menéndez, UNED

Ángela Zamora Menéndez es licenciada en Pedagogía, con título de Máster de Innovación e Investigación en educación por la UNED. Su principal línea de investigación se sitúa en relación al estudio de las variables cognitivo-motivacionales, la gestión de errores y la autorregulación retroactiva como determinantes del rendimiento.

Crossmark

Metrics

Published
2015-10-20
How to Cite
Suárez Riveiro J. M., Fernández Suárez A. P., Rubio Sánchez V. y Zamora Menéndez Á. (2015). Incidence of value motivational strategies on high school students’ cognitive and metacognitive strategies. Revista Complutense de Educación, 27(2), 421-435. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n2.46329
Section
Investigaciones y estudios