Teachers’ perception of visual deficiencies and their impact on students

  • Ana Fernández Quevedo Universidad de Granada
  • José Antonio García García Universidad de Granada
  • Raimundo Jiménez Rodríguez Universidad de Granada
  • Francisco Javier Perales Palacios Universidad de Granada
Keywords: defective vision, visual learning, survey, primary education, teacher training

Abstract

The sense of vision is people’s main source of information acquisition, hence the importance of a right diagnosis and correction, if necessary, of any faults for proper learning, especially in the early years of schooling. This article discusses the results of a survey of teachers in Andalusian schools that aimed at highlighting their knowledge of their students’ possible visual deficiencies, and its possible impact on school performance. The results indicate that such knowledge is generally limited to the type of refractive anomalies, and that they think that such anomalies are well treated in their students. Despite the importance they attach to these deficiencies on school learning, they think that other factors may have a greater role. They also consider that better training on this topic is necessary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Fernández Quevedo, Universidad de Granada
Graduada en Óptica y Optometría por la Universidad de Granada, recientemente se ha incorporado al grupo de investigación que trata de analizar los problemas visuales en niños en edadescolar y la implicación de estos en su rendimiento académico
José Antonio García García, Universidad de Granada
Profesor Titular de Universidad del Departamento de Óptica la Universidad de Granada. Su investigación actual se centra en dos líneas fundamentales: la enseñanza y divulgación de la Óptica y los problemas visuales en niños en edad escolar, así como la implicación que éstos pueden tener en el rendimiento académico de los niños
Raimundo Jiménez Rodríguez, Universidad de Granada
Profesor Titular de Universidad del Departamento de Óptica de la Universidad de Granada. Sus líneas de investigación se centran en Optometría y Contactología, especialmente en Visión Infantil, donde destacan sus trabajos sobre epidemiología de anomalías visuales y estudios normativos de parámetrosvisuales que caracterizan a la población pediátrica.
Francisco Javier Perales Palacios, Universidad de Granada
Catedráticode Universidad del Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales dela Universidad de Granada. Su tesis doctoral trató de las anomalías en lavisión del color y su incidencia en el rendimiento escolar, en alumnos deEducación Primaria. Actualmente sus líneas de Investigación se centran en laDidáctica de la Física y en Educación Ambiental.
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2015-10-20
How to Cite
Fernández Quevedo A., García García J. A., Jiménez Rodríguez R. y Perales Palacios F. J. (2015). Teachers’ perception of visual deficiencies and their impact on students. Revista Complutense de Educación, 27(2), 395-419. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n2.46198
Section
Investigaciones y estudios