Evolution of the use of programming languages and digital Tools in Spanish data journalism

Keywords: data journalism, programming languages, digital tools, journalistic profession, artificial intelligence

Abstract

Data journalism is one of the most promising specialties with the greatest potential in the media, but also one of the most technically demanding. Programming languages and digital tools acquire a special role here and require greater efforts in training journalists. To analyze the evolution of the use of programming and digital tools in Spain, a longitudinal field study was carried out in two stages. First, a professional from each media outlet with a well-established data journalism team was interviewed, resulting in a total of 10 interviews in 2021. This process was repeated in 2024 with a total of 8 professionals from 8 media outlets to observe their evolution over those three years. The results of this research show that R, Python and JavaScript are the most used languages in Spanish newsrooms for producing data-based journalistic pieces, while Excel, Google SpreadSheets, Datawrapper and Flourish are the tools most valued by journalists for data acquisition, cleaning, analysis, and visualization. Additionally, it was observed that AI is an emerging technology that, although used cautiously by journalists, is mainly used in code creation and curation, as it has not yet produced fully reliable results in the data analysis test they have conducted.

Downloads

Author Biographies

Enrique Ribera-Carbonell, a:1:{s:5:"es_ES";s:51:"Personal Investigador Universidad Miguel Hernández";}

Graduado en Periodismo (2021); Máster Universitario en Innovación en Periodismo (2022) por la Universidad Miguel Hernández de Elche; Máster Propio en Periodismo de Datos y Visualización por la Universidad de Alcalá (2022). Miembro del Departamento de Comunicación y Marketing internacional de COEX International Trade, Spin-Off de la Universidad Miguel Hernández de Elche, especializada en asesoramiento, consultoría y formación en Comercio Exterior e Internacionalización de Empresas, desde agosto de 2021. También ha participado en la autoría de libros y comunicaciones en congresos y en la organización de congresos internacionales organizados por la UMH y la UPV. Participa como ponente en el proyecto formativo Inic[IA] para transferir conocimientos esenciales y prácticos sobre IA a profesionales y ha participado en otros proyectos universitarios como LocalDataLab.

Félix Arias-Robles, Universidad Miguel Hernández de Elche (UMH)

Profesor Titular en la Universidad Miguel Hernández de Elche (UMH). Vicedecano del Grado en Periodismo y subdirector del Máster en Innovación en Periodismo de la UMH. Doctor con mención internacional en Nuevos Modelos Periodísticos por la UMH y Máster en Investigación en Periodismo por la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Su investigación ahora se centra en la intersección entre la inteligencia artificial, el periodismo de datos y la información local. Ha publicado más de 60 artículos en revistas como de alto impacto. Ha sido investigador invitado en JournalismAI, el think tank de la London School of Economics (LSE), la Escuela de Periodismo de la Universidad de Sheffield y la Universidad de Leeds (Reino Unido). Ha capacitado en innovación, herramientas digitales e IA a profesionales de la comunicación de grupos como La Voz de Galicia, Vocento, Onda Regional de Murcia, el Cádiz Club de Fútbol o la Asociación de Informadores de Elche. Actualmente lidera el proyecto formativo Inic[IA] para transferir conocimientos esenciales y prácticos sobre IA a profesionales.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-02-26
How to Cite
Ribera-Carbonell E. y Arias-Robles F. (2025). Evolution of the use of programming languages and digital Tools in Spanish data journalism. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 31(1), 253-267. https://doi.org/10.5209/emp.96796
Section
Articles