The construction of the perfect message in a digital environment: The case of Vinicius Junior and racism in Spain

Keywords: Hate speech, Vinicius, Digital environment, Racism, Counter-narratives

Abstract

This research examines the characteristics of comments that achieve the greatest impact in a digital environment. A qualitative methodology is used to analyse the 50 most liked messages in the forum discussion prompted by a news article published on the Spanish sports newspaper.com. The article focuses on Real Madrid player Vinicius Junior's denunciation of racist incidents in Spanish football stadiums. This study considers the emotions expressed by the authors, as well as the rhetorical and argumentative strategies employed in the comments. The findings suggest that messages written with empathy, even when opposing the opinion of the majority, can have a significant impact if they present a dual argument that acknowledges opposing views as valuable in some respects, even without validating them. The analysis reveals that originality is rewarded, such as introducing an unexpected fact in an intelligent manner (e.g., irony) or expressing an opinion contrary to expectations based on group belonging (affiliation). In the latter case, the comment appears more authentic and, therefore, impactful. The study also demonstrates that the perception of messages is complex, and some elements traditionally considered effective may not always be so. For example, brief comments do not always carry weight and can come accross as inconsistent if they lack sufficient argumentation. Similarly, the diversity or accumulation of arguments is not universally positive; it is often more effective to present arguments separately to avoid distracting from the persuasive objective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Cabeza-San-Deogracias, Universidad Rey Juan Carlos

Profesor Titular de Guion Audiovisual en la Universidad Rey Juan Carlos de Madrid y guionista de la primera película producida por Netflix en España: 7 años (Roger Gual, 2016). Ha publicado un libro sobre metodología docente y tiene editados varios más sobre narrativa cinematográfica. Sus estudios sobre análisis narrativos y formatos televisivos se han publicado en revistas nacionales e internacionales como LatinaComunicarEuropean Journal of Communication… Además, ha colaborado en múltiples proyectos de investigación de ámbito estatal sobre la historia de la televisión y ha estudiado la evolución del reality show y el talk show en España. Actualmente, sus líneas de investigación son las narrativas en los discursos de odio y el estudio de la repercusión de la inteligencia artificial en la forma artística.

María Antonia Paz-Rebollo, Universidad Complutense

Catedrática de Periodismo en la Universidad Complutense de Madrid desde 2006. Creadora y codirectora del grupo de investigación “Historia y Estructura de la Comunicación y del Entretenimiento”. Es autora de más de 130 publicaciones en editoriales y revistas de primer nivel y responsable de diversas actividades de transferencia (exposiciones, peritaje profesional, participación en comités de expertos nacionales e internaciones). Ha sido la investigadora principal en cuatro proyectos competitivos nacionales, los dos últimos (ref. PID2019-105613GB-C31 y ref. PID2023-147506OB-I00) dedicados al análisis de los discursos de odio desde la comunicación: su presencia en la prensa digital y en las redes sociales, sus principales narrativas en el ámbito del odio político y misoginia y posibles estrategias para desafiarlas. Tiene 6 sexenios de investigación.

 

Raúl Casado-Linares, Universidad de Ciencias Aplicadas de Amsterdam

Profesor contratado en la Amsterdam University of Applied Sciences, donde imparte una variedad de cursos empresariales para su escuela de negocios. Sus investigaciones actuales se centran en el uso innovador de herramientas de Inteligencia Artificial en el ámbito empresarial, incluyendo los últimos avances en IA Generativa, y su impacto transformador en la educación universitaria como parte de un proyecto Erasmus+. Ha publicado en revistas españolas e internacionales como Historia y comunicación social, Revista de Comunicación, Icono14

 

 

 

 

 

 

 

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-02-26
How to Cite
Cabeza-San-Deogracias J., Paz-Rebollo M. A. . y Casado-Linares R. . (2025). The construction of the perfect message in a digital environment: The case of Vinicius Junior and racism in Spain. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 31(1), 77-88. https://doi.org/10.5209/emp.98077
Section
Articles