Attitudes, cognitive biases and feelings in the face of misinformation through social media

Keywords: Disinformation, fake news, cognitive biases, feelings, credibility

Abstract

The aim of this paper is to study in depth the user’s behavior regarding fake news. A survey was conducted (n=1350), among individuals between 18 and 80 years old, on attitudes, feelings and cognitive biases operating in disinformation processes. Among the conclusions, it should be noted that 89.2% believe they receive fake news, and among these, 25.9% weekly; 54% of them declare receiving them through social media, mainly Facebook. 41.4% of those who have ever shared fake news declared to have done so because they thought it was true, and 23% because they agreed with the content. 10.1% did it because they talked bad about a political party contrary to theirs. “Worry” is the feeling that emerges in 66.8% of those surveyed, followed by “anger” in 61%. 38.1% of those surveyed confess that fake news reinforces what they think. Research demonstrates the prevalence of cognitive biases such as the confirmation and conformity biases as well as the two-step flow theory in the process by which the user gives credibility to the content they receive and proceeds to distribute it.

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Author Biographies

Ignacio Blanco-Alfonso, Universidad CEU San Pablo

Catedrático de Periodismo de la Universidad CEU San Pablo, acreditado por ANECA y por ACAP, y con tres sexenios reconocidos por CNEAI. Es vicedecano de Investigación, Posgrado y Profesorado de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Comunicación, director del Máster Universitario en Periodismo Cultural, y director de la revista Doxa Comunicación. Desde 2016, es Investigador Principal del consorcio PROVULDIG (Programa de Actividades sobre Vulnerabilidad digital), cofinanciado por la Comunidad de Madrid y el Fondo Social Europeo. Gran número de sus publicaciones científicas están vinculadas con su línea de investigación centrada en el estudio de los desórdenes informativos, fenómeno al que se ha aproximado desde una perspectiva teórica y experimental. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2595-464X

María Solano-Altaba, Universidad CEU San Pablo

Profesora adjunta de Periodismo acreditada por ANECA con un sexenio de investigación (CNEAI). Entre sus principales líneas de investigación está el estudio de las fake news, la desinformación, los sesgos cognitivos y la alfabetización mediática. Es investigadora del proyecto Programa Nuevos Escenarios de Vulnerabilidad Digital: Alfabetización Mediática para una sociedad inclusiva (PROVULDIG2-CM, Ref.: H2019/HUM-5775). Ha sido decana de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Comunicación de la Universidad CEU San Pablo y es subdirectora de producción de la revista Doxa Comunicación. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1489-0695

Cristina Rodríguez-Luque, Universidad CEU San Pablo

Profesora adjunta de Periodismo acreditada por ANECA con un sexenio de investigación (CNEAI) y directora de la Unidad de Cultura Científica e Innovación (UCC+I). Doctora en Periodismo con mención europea por la Universidad CEU Cardenal Herrera (2009). 1er Premio de Tesis Doctoral Lorenzo Gomis de la Sociedad Española de Periodismo (2011). Es investigadora del proyecto Programa Nuevos Escenarios de Vulnerabilidad Digital: Alfabetización Mediática para una sociedad inclusiva (PROVULDIG2-CM, Ref.: H2019/HUM-5775). Subdirectora de transferencia y difusión de la revista Doxa Comunicación. Investigadora visitante en la Universidad de Wisconsin-Madison y London School of Economics and Political Science. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3719-772

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Published
2024-09-26
How to Cite
Blanco-Alfonso I., Solano-Altaba M. y Rodríguez-Luque C. (2024). Attitudes, cognitive biases and feelings in the face of misinformation through social media. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 30(3), 467-475. https://doi.org/10.5209/emp.96800
Section
Research and Documents