Generation Z vs. Misinformation: Perceptions and Practices in the Digital Age

Keywords: Disinformation, Digital Natives, Social Media, Generation Z, Media

Abstract

Young people between 16 and 24 years old, commonly known as Generation Z, post-millennials, or centennials, are the first generation to have had very easy and frequent access to the Internet from an early age. As a result, they have been exposed, unlike any generation before them, to a constant presence of technology and digital resources, both in their educational process and in their personal lives. This article analyzes the perception of fake news within Spanish society, with a particular focus on the young members of Generation Z. Some of the objectives of this research include understanding which media they consult, what motivates them to share certain content on social media, and how they approach the problem of misinformation. To achieve this, a mixed methodology combining a survey study and focus groups was employed, providing a more comprehensive and nuanced view of the phenomenon. The results demonstrate that these young people constitute the most disruptive demographic group in the traditional communication process, while also being the most exposed to social networks and the most indifferent to both traditional media and the phenomenon of disinformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristóbal Fernández Muñoz, Universidad Complutense de Madrid

Es profesor de la Facultad de Ciencias de la Información desde 2008. Director del Máster en Estrategias de Comunicación para la era postdigital con H&K Strategies y del Máster en Design Thinking con Omnicom PR. Ha sido también Director del Máster en Marketing Digital de la Universidad Isabel I. Dirige los títulos propios de Realidad Virtual de la Complutense. Más de 20 años de experiencia profesional como director de cuentas en agencias como Llorente y Cuenca y Burson-Marsteller, donde fue el director del área digital y deputy lead EMEA en asuntos digitales, y como Dircom de compañías tecnológicas como Tuenti o reclamador.es

Ángel Luis Rubio Moraga, Universidad Complutense de Madrid

Doctor en Ciencias de la Información y Licenciado en la Rama de Periodismo por la Universidad Complutense de Madrid, cuenta con dos tramos de investigación (sexenios) reconocidos por la CNEAI en el área de Ciencias Sociales, Políticas, del Comportamiento y de la Educación (2012 y 2018). Especialista en Nuevas Tecnologías de la Información, Internet y Periodismo Digital. Ha publicado numerosos artículos sobre dichos temas en especial sobre las funciones y cambios experimentados en la figura del periodista ante el nuevo reto digital, así como sobre la libertad de expresión en la red, el ejercicio de los derechos y deberes del ciudadano en Internet y la evolución de la Sociedad de la Información en España y el ámbito nórdico.

David Álvarez Rivas, Universidad Complutense de Madrid

Doctor por la Facultad de Ciencias de la Información, (UCM). Es profesor del departamento de Periodismo y Nuevos Medios (PyNM), de la asignatura de Estructura y Sistema Mundial de la Información y de Ética y Deontología. Es desde hace 10 años secretario académico del Instituto Universitario de Desarrollo y Cooperación (IUDC). Vocal de comunicación de la Junta Directiva de la Red Española de Estudios del Desarrollo (REEDES). Asesor del Observatorio del Tercer Sector, vocal de la Comisión de Cooperación de la Complutense y ha sido presidente de la CONGDE, presidente de la Comisión de seguimiento del Código de Conducta de CONGDE, vocal de la Red Universitaria de Investigación sobre Cooperación al Desarrollo y director de sendas ONGD, SOLIDARIOS y SETEM.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-09-26
How to Cite
Fernández Muñoz C., Rubio Moraga Á. L. y Álvarez Rivas D. (2024). Generation Z vs. Misinformation: Perceptions and Practices in the Digital Age. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 30(3), 517-529. https://doi.org/10.5209/emp.96511
Section
Research and Documents